Här är TU i Almedalen!

Report this content

Under Almedalsveckan 2015 anordnar Tidningsutgivarna tre seminarier. Tillsammans med Retriever, som gjort tre unika undersökningar, har vi ett seminarium där vi diskuterar vad minskade journalistresurser och en växande grupp nyhetsundvikare betyder för vår demokrati, i samarrangemang med Reportrar utan gränser tar vi upp frågan kring satir och publiceringen av Charlie Hebdo:s teckningar och med Institutet för mediestudier anordnas en diskussion kring vad det betyder för journalistiken att var tredje journalist bor i Stockholms stad.

Informationsklyftor – hot mot demokratin?

Har antalet nyhetsartiklar om sakpolitiska frågor minskat? Hur mycket delas den sakpolitiska nyhetsrapporteringen i sociala medier? Har innehållet i artiklarna minskat, saknas möjligheten till fördjupande resonemang?

Medverkande: Linda Larsson, medieanalytiker Retriever, Helen Widmark, analyschef Retriever, Lars Nord, professor Mittuniversitetet, Fredric Karén, chefredaktör Svenska Dagbladet, Kersti Forsberg, tidningschef och ordf Redaktionsledarna Tidningen Hallå, Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen, Ulrika Fjällborg, journalist och moderator.

Arrangör: Tidningsutgivarna och Retriever

Söndag 28 juni 16:00 - 18:00, Almedalens Hotell, Strandvägen 8, Visby

Satir efter Charlie Hebdo – vart går gränserna mellan samhällskritik och provokation?

Reportrar utan gränser uppmanade alla medier att publicera Charlie Hebdo:s satiriska teckningar. Var detta rätt? Panelen resonerar kring publiceringsfrågan.

Medverkande: Jonathan Lundqvist, ordförande Reportrar utan gränser, Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen, Katrin Säfström, chefredaktör Nerikes Allehanda, Ulrika Fjällborg, journalist och moderator.

Arrangör: Tidningsutgivarna och Reportrar utan gränser

Måndag 29 juni 13.30 - 14.15, Almedalens Hotell, Strandvägen 8, Visby

Mediemakt - där journalisterna bor rapporteras det mest.....

Var tredje journalist bor i Stockholms stad – vad betyder det för journalistiken? Kompenserar professionellt arbete för geografisk snedfördelning?

Medverkande: Kerstin Ekberg, frilansjournalist, Jonas Nordling, ordförande Svenska Journalistförbundet, Charlotta Friborg, publisher Upsala Nya Tidning, Mats Pettersson, redaktionschef Gotlands Media, Lars Truedsson, föreståndare Institutet för Mediestudier och moderator.

Arrangör: Tidningsutgivarna och Institutet för Mediestudier

Onsdag 1 juli 17.00 – 18.00, Almedalens Hotell, Strandvägen 8, Visby

Välkomna

Per Hultengård per.hultengard@tu.se

VD Tidningsutgivarna

TU/Tidningsutgivarna är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: 08-692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Taggar: