Tre Stiftelsers äldreboende i Göteborg tillhör Sveriges bästa enligt White Guide

På Tre Stiftelsers tre äldreboenden i Göteborg firar de boende Oktoberfest, har kräftskiva och grillkväll. Utanför dörren plockas örter från de prunkande trädgårdarna och blommor till dekorationer på matsalsborden. Det egna bageriet förser dessutom de boende varje dag med nybakat bröd. Nyligen prisades Tre Stiftelser för sin mat och miljö i tävlingen White Guide Senior.

Inför nomineringen till White Guide Senior besöker en jury över 250 förskolor, skolor och seniorboenden i syfte att lyfta fram Sveriges bästa offentliga måltidsupplevelser. Tre Stiftelser utsågs till andra bästa seniorboende i Sverige i kategorin Årets Supernova – ett pris till de som långsiktigt och målmedvetet satsar på ökad kvalitet för de äldres måltider.

Tre Stiftelsers boende Stiftelsen Otium utsågs till tredje bäst i kategorin Årets Seniormåltid där de äldres måltidupplevelse bedömts utifrån smak, näring, miljö och service.

Det känns fantastiskt roligt att vi blivit utsedda till ett av Sveriges bästa äldreboenden när det kommer till mat och måltidsmiljö. Det är vi mycket stolta över, inte minst för att vi ser att vårt långsiktiga och målmedvetna arbete ger resultat. Framgången ligger i ett gott samarbete mellan kök och omsorg där alla arbetar tillsammans för helheten, säger Monica Berglund, VD Tre Stiftelser.

Det är väldigt roligt att få det här erkännandet och jag vill tacka våra duktiga medarbetare som gör det möjligt genom vällagad mat, bra samarbete och stora boendefokus, säger kostchef Emil Jacobsson.

White Guide Senior
White Guide Senior syftar till att lyfta fram det goda arbetet som görs på seniorboenden runt om i Sverige. Med ett helhetstänk bedöms smak och näring men också måltidsmiljö, service och samarbete – parametrar som bidrar till en förhöjd måltidsupplevelse för de äldre. Samtidigt hålls också White Guide Junior och totalt har 250 förskolor, skolor och seniorboenden besökts inför nomineringsarbetet och prisutdelningen. www.whiteguidejunior.com

Sminkstudio, spa-dag, filminspelning och en egen musikfestival

På Tre Stiftelser är aktiviteterna lika viktiga som maten och det händer alltid mycket roligt. Att flytta in på ett äldreboende ska inte innebära inaktivitet och tristess. Med ett engagerat team medarbetare och en stor vilja att tänka nytt och annorlunda anordnas alltifrån lyxiga spa-dagar till spännande utflykter. I somras var det premiär för Vegahusens alldeles egna musikfestival, Way out Vega som hölls samtidigt som festivalen Way out West i närliggande Slottsskogen. Förutom alla aktiviteter satsas mycket på friskvård där det finns möjlighet att träna med en personlig tränare flera dagar i veckan. Även olika kurser är ett populärt inslag, inte minst Ipad-kurser som fick ett helt gäng äldre att upptäcka den nya tekniken och köpa sig en egen Ipad för att kunna Skypa med barn och barnbarn.

På Tre Stiftelsers tre äldreboenden i Göteborg bor sammanlagt 360 personer och sedan länge har maten varit en viktig och prioriterad del i verksamheten. Det mesta av maten lagas från grunden, råvarorna är av hög kvalitet och följer årstiderna, det egna bageriet förser verksamheten med nybakat bröd och stor omsorg läggs vid uppläggningen av maten för att locka fram lusten att äta. Kostombud säkerställer att kvalitén hålls och personalen utbildas regelbundet bland annat genom besök av kända kockar från prisbelönta restauranger.

Kostchef Tre Stiftelser
Tel: 031-70 42 670, 0702 314014
E-post: emil.jacobsson@trestiftelser.se

Tre Stiftelser – Omsorgen utgår från ett salutogent synsätt med meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet där vi arbetar utifrån varje individs förutsättningar. Vårt mål är att alltid ligga i framkant inom god äldreomsorg. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser på tre olika adresser i Göteborg som har en gemensam administration; Stiftelsen Ålderdomshemmet i Göteborg med Vegahusen, Stiftelsen Göteborgs sjukhem med Änggårdsbacken och Stiftelsen Otium. Verksamheten bedriver vård och omsorg med inriktningarna somatik, demens och psykogeriatrik. Dessutom finns en enhet för yngre personer med neurologiska sjukdomar och skador. Sammanlagt bor här 360 personer. För mer information se vår hemsida www.trestiftelser.se