19 procent upp: Så mycket ökar morgonpressens digitala annonsintäkter

Under tredje kvartalet ökade morgontidningssajternas annonsintäkter med 19 procent jämfört med samma period förra året. Landsortspressens annonsintäkter på nätet ökade med hela 21 procent och storstadspressens med 18 procent.

Nedan redovisas morgonpressens annonsintäkter på nätet under 2013.

-        Under första halvåret kom den viktiga tillväxten av nätintäkter av sig för morgonpressen, men nu har tillväxten återkommit i takt med digitaliseringen och en vändande reklammarknad.

TU Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering med jämförbara siffror från 2012. Omkring en tredjedel av kvartalets ökning kommer från just mobil annonsering, jämfört med samma period föregående år.

TU Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från ett sextiotal morgontidningssajter.

Fredrik Rogberg, Analyschef, 070-957 40 32, fredrik.rogberg@tu.se

Tidningsutgivarna

www.tu.se

www.dagspress.se

- Under första halvåret kom den viktiga tillväxten av nätintäkter av sig för morgonpressen, men nu har tillväxten återkommit i takt med digitaliseringen och en vändande reklammarknad.
Fredrik Rogberg, analyschef på TU