2013 ett mellanår för börsbolagen

För börsbolagen riskerar 2013 att bli ett år när de kläms mellan en svag europamarknad och hög kronkurs. Prognoserna pekar mot oförändrad omsättning och en svagt sjunkande lönsamhet jämfört med 2012. Det visar en ny granskning Unionen genomfört av bolagen på Stockholmsbörsen. Dessutom visar granskningen att svenska storbolags försäljning under fjolåret steg i Nordamerika och sjönk i Europa.

– Industribolagens omsättning väntas minska under 2013 medan tjänstebolagens ökar svagt. Sammantaget tar förändringarna ut varandra. Industribolagens större försäljningsandel i utlandet och i huvudsak i Europa gör dem mer sårbara än tjänstebolagen för den fortsatt svaga ekonomiska utvecklingen där, säger Gösta Karlsson, Unionens tf chefsekonom.

Börsbolagen står för en stor del av Sveriges sysselsättning och deras utveckling skickar viktiga signaler om tillståndet i det svenska näringslivet. När årets första halvår snart passerat, konstaterar Unionen att 2013 ser ut att bli ett svagare år. Börsbolagen får sammantaget räkna med oförändrad omsättning och svagt sjunkande lönsamhet. Även om prognoserna för 2014 är mer positiva för såväl industri- som tjänstebolagen, väntas de inte nå upp till den högre lönsamhetsnivån från 2010-2011.

Unionens särskilda granskning av 25 storbolags försäljning på olika marknader visar att den nordamerikanska marknaden stärkte sin ställning under 2012, medan den europeiska försvagades. Tillsammans står de båda för drygt 70 procent av de 25 storbolagens omsättning. Granskningen visar även att utvecklingen för den svenska kronan under åren 2011-2013 med en stärkt kurs gentemot flera viktiga valutor pressar storbolagen.

– Kronans förstärkning under de senaste två åren har enligt vår beräkning medfört en värdeminskning i svenska kronor av de 25 storbolagens försäljning på cirka 4 procent. Det är rimligt att anta att detta inverkar dämpande på investeringar och antalet jobb i bolagen. Det här visar att det är hög tid för regeringen att agera, säger Gösta Karlsson.

Unionens granskning bygger på statistik från Thomson Reuter och bolagens årsredovisningar. Till och med första kvartalet 2013 utgörs underlaget av bolagens redovisade resultat. Helåren 2013 och 2014 baseras på prognoser som görs av de finansanalytiker som bevakar bolagen.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 540 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se