Äldre tjänstemän missgynnas vid kompetensutveckling

Andelen tjänstemän som har genomfört kompetensutveckling de senaste tolv månaderna sjunker succesivt med stigande ålder.  Var tredje tjänsteman i det privata näringslivet mellan 51-64 år ser sin ålder som hämmande för kompetensutveckling. Det visar en ny undersökning från Unionen.

- Unionen arbetar hårt för att fler ska få rätt förutsättningar för ett längre och utvecklande arbetsliv. Viktiga förutsättningar för detta är flexpension och regelbunden kompetensutveckling. Tyvärr ser vi att alltför få har möjlighet till kompetensutveckling, inte minst drabbar detta de som är lite äldre, säger Martin Linder, förbundsordförande Unionen.

Endast sex av tio tjänstemän i privat sektor har genomfört någon form av komptensutveckling det senaste året. Sämre är det bland de äldre tjänstemännen där hälften har fått kompetensutveckling.

En bra dialog mellan medarbetare och chef är en bra början för att bygga en långsiktig plan för kompetensuppbyggnaden på företaget. Tjänstemännen tar ett stort eget ansvar för sin kompetensutveckling men Unionens undersökning visar att bara 26 procent av den kompetensutveckling som genomförts är relevant för verksamheten. Det är ett slöseri med resurser som drabbar både tjänstemännen och företaget, säger Martin Linder.

En fjärdedel av de tillfrågade mellan 31-40 år, den åldersgrupp där många småbarnsföräldrar finns anser att privatlivet och arbetsplatskulturen hindrar dem att kompetensutvecklas.

- Det är en oroväckande hög andel som känner att det inte går att kombinera privatlivet med ett utvecklande arbetsliv. Unionen kommer aldrig acceptera att man ska behöva välja mellan dessa två, säger Martin Linder.

Kompetensutvecklingsbarometern 2015 har genomförts i samarbete med undersökningsföretaget Ipsos. Sammanlagt har 1505 tjänstemän i privat sektor deltagit i en webbenkät under perioden 29 oktober och 16 november 2015.

Pressjour 08-504 151 00, tf presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se, pressekreterare: Robin Tapper, 072-709 70 37, robin.tapper@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se