Fyra av tio vab-dagar tas ut av män

Bara knappt fyra av tio vab-dagar, 38,3 procent, tas ut av män i Sverige. Det visar nya siffror från Försäkringskassan. En undersökning från Unionen visar att löneutfyllnad vid vård av sjukt barn skulle göra att fler delar jämställt på vabbandet.

För de privatanställda tjänstemän med barn 0-11 år som inte delar lika är ekonomiska skäl den främsta orsaken. Samtidigt säger närmare fyra av tio att löneutfyllnad vid vab skulle få dem att vabba i lika stor utsträckning.

- Löneutfyllnad vid vård av sjuka barn skulle underlätta för män och kvinnor att få ett mer hållbart arbetsliv och möjlighet att kombinera karriär med livet som förälder. För att öka möjligheten till ett mer jämställt arbetsliv är löneutfyllnad vid tillfällig vid vård av barn en viktig fråga för Unionen i årets avtalsrörelse, säger Martin Linder, Unionens förbundsordförande.

Pressjour 08-504 151 00, pressekreterare: Gabriel Wernstedt, 072-599 21 44, gabriel.wernstedt@unionen.se