Investera i Sverige eller flytta utomlands?

En ny rapport från Unionen visar att trenden bland svenska företag att flytta verksamheten utomlands håller i sig. Men är en flytt alltid en konkurrenskraftig fördel? Och finns det vinster med att investera i Sverige istället?

Unionens undersökning kartlägger jobbflyttens omfattning, drivkrafter och konsekvenser. Den visar att många flyttar får oförutsedda konsekvenser. De leder inte alltid till ökad konkurrenskraft och Sverige går miste om jobb i onödan. Och trots flytttrenden så väljer nu en del företag att flytta tillbaka sin verksamhet till Sverige.

Hur kan vi göra så att fler beslutsfattare i näringslivet ser fördelarna med att investera i Sverige? Och vilka är fördelarna vi ska lyfta fram och bygga vidare på?

Välkommen till Unionens frukostseminarium där dessa frågor ska diskuteras.

• Emma Tjärnback, utredare på Unionen inleder seminariet med att kort berätta om innehåll och slutsatser i Unionens rapport.
  • Marina Åman, vice ordförande Unionen, Niklas Nordström, ordförande Business Sweden, Martin Grauers,  partner reLean och Jacob Lund, kommunikationsdirektör Astra Zeneca Sverige kommer därefter att diskutera erfarenheter av flytt av jobb utomlands och fördelar med att investera i Sverige.
  • Moderator: Helena Blomquist.

När: Tisdagen den 25 oktober kl. 8.30-9.30. Unionen bjuder på frukost från kl. 8.15.
Var: Mornington Hotel, Nybrogatan 53, Stockholm. (T-bana Östermalmstorg)
Hur: Osa senast torsdagen den 20 oktober till event@unionen.se Ange specialkost i samband med anmälan.

Sprid gärna inbjudan till kollegor som kan vara intresserade.

Välkommen!

Pressjour 08-504 151 00, presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Matilda Ström, pressekreterare, 072-599 21 72, matilda.strom@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se www.twitter.com/unionenhttps://www.facebook.com/unionensverige - http://unionenopinion.se/