IT-strul för miljarder stressar tjänstemän

Tjänstemännens inflytande över IT-miljön har försämrats. Även om IT generellt sett underlättar arbetet styr systemen alltför ofta tjänstemännens arbete på ett onödigt och besvärande sätt. Problemen är inte alltid IT-systemen i sig utan hur de införs i företagen. Med bättre förankrade och mer välfungerande IT-system skulle företagen årligen kunna spara drygt 11 miljarder kronor. Det visar en ny rapport som Unionen presenterar i dag.

Tjänstemännen ägnar en allt större del av sin arbetstid åt datorarbete vilket mer än någonsin påverkar den dagliga arbetssituationen. Trots det minskar deras inflytande över IT-miljön. Två av tre av de tillfrågade tjänstemännen har inte haft möjlighet att påverka utformningen av arbetsrutinerna i samband med införandet av nya IT-system.

- IT-systemen måste stödja verksamheten och medarbetarna, inte stjälpa dem, säger Peter Hellberg, 1:e vice ordförande. Ogenomtänkta IT-lösningar ger företagen onödiga kostnader och stressade medarbetare. Nyckeln till framgång är att personalen involveras i införandet och uppföljningen av systemen.

Ett centralt mål gällande IT-system är att de ska bidra med ökad effektivitet i företagen. Ska det lyckas krävs förändrade arbetssätt och kontinuerlig kompetensutveckling. Trots det anser hälften av tjänstemännen i undersökningen att de inte fått nödvändig information och kunskap för att använda IT-systemen på ett effektivt sätt.

Var tionde tillfrågad anser att de skulle kunna spara minst en timmes arbetstid per dag om IT-systemen fungerade bättre. Unionens beräkning visar att företagen skulle kunna frigöra tid bland tjänstemännen som motsvarar drygt 11 miljarder kronor årligen om IT-systemen fungerade som medarbetarna önskar.

Problemen när nya IT-system införs är stora. Trots det menar cirka 75 procent av de tillfrågade tjänstemännen att IT-systemen generellt underlättar utförandet av arbetet. Drygt hälften av dem är också nöjda med att IT-systemen är enkla att lära sig och lätta att hitta i.

Rapporten Tjänstemännens IT-miljö – ingen ljusning i sikte är den fjärde undersökningen av tjänstemännens IT-miljö som Unionen låtit genomföra sedan 2008. Totalt 2 033 tjänstemän i privat sektor besvarade enkäten.

Pressjour tel 08-504 151 00 Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med cirka 570 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se