Nästan varannan tjänsteman läser jobbmejl dagligen på fritiden

Drygt fyra av tio uppger att de läser jobbmejl en eller flera gånger om dagen när de är lediga. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Unionen. – Det är arbetsgivarens ansvar att sätta tydliga gränser för när en medarbetare förväntas läsa och svara på jobbmejl, säger Martin Linder förbundsordförande för Unionen.

Drygt fyra av tio tjänstemän uppger att de läser jobbmejl flera gånger, eller någon gång, om dagen när de är lediga. I åldersgruppen 30-49 år uppger så många som hälften av de tillfrågade att de läser jobbmejlen varje dag när de är lediga. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Unionen.

– Arbetslivet är mer flexibelt i dag och det är bra! Men det innebär även att många tjänstemän är ständigt nåbara och att gränsen mellan arbetstid och fritid suddas ut. Att tänka på jobbet och känna att man aldrig är riktigt ledig minskar möjligheten till vila och återhämtning. Det är ohållbart i längden, säger Martin Linder förbundsordförande för fackförbundet Unionen.

Enligt undersökningen uppger sju av tio tjänstemän som läser jobbmejl på fritiden att de gör det för att skapa kontroll över sin arbetssituation. Närmare tre av tio uppger att de läser mejlen för att hinna med sina arbetsuppgifter och en av fem kan inte låta bli att läsa jobbmejlen när de är lediga.

– Tillgänglighet är en viktig del av den psykosociala arbetsmiljön och det är arbetsgivarens ansvar att sätta tydliga gränser för om och när den anställde förväntas vara tillgänglig utanför arbetstid. Med hjälp av till exempel en mobil- och mejlpolicy på arbetsplatsen vet alla medarbetare när de förväntas vara tillgängliga på mobil och mejl, säger Martin Linder.

Om undersökningen

Undersökningen om hur ofta tjänstemän läser jobbmejl är en del av Unionens Stressundersökning som genomförts av Novus i december/januari 2018/19. Totalt har 2 483 personer svarat på undersökningen.

Johanna Gréen
johanna.green@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet. Unionen är Sveriges största fackförbund med 660 000 medlemmar och drygt 30 000 förtroendevalda. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – facebook.com/unionensverige – www.unionenopinion.se

Citat