Pressat arbetsliv ligger bakom många sjukskrivningar

En av tre tjänstemän i det privata näringslivet upplever att arbetstiden inte räcker till för att utföra alla arbetsuppgifter. Bland dessa personer har en tredjedel sömnproblem. Fler än hälften av tjänstemännen har en kollega som varit sjukskriven på grund av stress de senaste två åren. Det visar en ny undersökning från Unionen.

– Sjukskrivningstalen ökar och riskerar att skena uppåt. En bra arbetsmiljö är nyckeln till att människor ska må bra på och av jobbet, säger Cecilia Fahlberg, Unionens förbundsordförande.

Närmare hälften av tjänstemännen i det privata näringslivet arbetar övertid minst en gång i veckan. En av fyra arbetar mer än tre timmar övertid i veckan.

Många behöver arbeta under helger och annan ledighet för att hinna med sina arbetsuppgifter, 32 procent uppger detta i undersökningen. Det gäller än mer för cheferna där 45 procent uppger detta.

Var femte tjänsteman upplever att tankar på arbetet påverkar deras sömnkvalitet negativt. Undersökningen visar att de som arbetar mer övertid oftare har sömnproblem på grund av arbetet. Bland dem som jobbar övertid mer än tre timmar per vecka är det 28 procent, jämfört med 16 procent bland dem som arbetar mindre än en timme övertid i veckan.

Påverkan på sömnen är en av de största indikationerna på stress som leder till ohälsa. Mer än var femte privatanställd tjänsteman ligger alltså i riskzonen. Det är inte okej. Arbetet ska bygga upp och utveckla människor. Inte bryta ner och göra oss sjuka, säger Cecilia Fahlberg.

Drygt hälften av de privata tjänstemännen har den senaste månaden haft ont i nacke, axlar eller rygg. Bland kvinnor är det hela 60 procent som uppger detta.

– Låt nu nya föreskriften från Arbetsmiljöverket verkligen bli en vändpunkt för bättre arbetsmiljö. Unionen ska göra allt vi kan för att få den att fungera. Vi uppmuntrar och förutsätter att arbetsgivarna tar sitt ansvar. Unionen har redan påbörjat informationsinsatserna till våra 7 500 arbetsmiljöombud på arbetsplatser över hela landet, säger Cecilia Fahlberg.

Unionen kommer på att ta beslut om en ny arbetsmiljöpolitisk plattform på sin kongress som hålls den 11-15 oktober. Där skärps krav på rätten till balans, arbetsglädje och utveckling.

Intervjuerna har genomförts med ett slumpmässigt riksrepresentativt urval ur Novus Sverigepanel bland privata tjänstemän, på uppdrag av Unionen. Undersökningen har genomförts som webbenkät under perioden 19/9 – 24/9 2015. Totalt omfattar undersökningen 1 011 intervjuer med en deltagarfrekvens om 60 procent.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se, pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se