Rädsla för otrygghet och brist på tid och kunskap – hinder för företagande

En ny undersökning från Unionen visar att huvudskälen till varför anställda inte är egna företagare beror på rädsla för otrygghet och brist på tid och kunskap. Ofta saknas också en bra och gedigen affärsidé.

Idag är tre fjärdelar av alla företag i Sverige enmansföretag. Det innebär att det finns cirka 800 000 egenföretagare som utgör 16 procent av alla sysselsatta. Unionen vill att fler företag startas och att fler företag växer och anställer.

– En viktig förutsättning för att fler företag växer och anställer är att fler ser företagande som ett alternativ till en anställning, säger Peter Hellberg, Unionens 1:e vice ordförande. Men det finns en utmaning i att våga omsätta sina idéer till verklighet när man samtidigt känner sig ekonomiskt otrygg.

Fyra av tio har funderat på att starta ett eget företag utan att förverkliga idén. Huvudorsakerna till detta är att man upplever att man inte har tillräcklig kompetens, att reglerna kring att driva företag är krångliga och att man är rädd för att förlora tryggheten som anställd. Kompetensskälet är starkast bland yngre och trygghetsskälet bland de över 30 år. Hela 44 procent av tjänstemännen anger rädsla för att förlora tryggheten som skäl.

Unionen arbetar för ett mer företagarvänligt klimat. Förbundet vill bland annat att starta eget-bidrag ska kunna ges från första dagen i arbetslöshet och att reglerna vid sjukdom ses över för att säkerställa att egenföretagare behandlas lika oavsett företagsform. I dag har en person som startar aktiebolag sämre villkor för ersättning när hen blir sjuk än en person som startar enskild firma. Vilken bolagsform man väljer inte ska styra den trygghet man har som nybliven företagare.

– De statliga regelverken kring företagarnas villkor måste förenklas och förbättras, säger Peter Hellberg. För att fler ska kunna ha ett hållbart arbetsliv är det viktigt att det blir tydligare vad som gäller vid sjukdom, föräldraledighet eller arbetslöshet för de som driver eget företag.

Förbundets egenföretagarmedlemmar vill se ökad trygghet och förenklade regler för den som startar eller driver företag. Tre av fyra tillfrågade i undersökningen svarar att de tror att en personlig mentor skulle göra att fler vågar ta steget att starta eget.

– I november lanserar Unionen ett mentorsprogram för förbundets egenföretagarmedlemmar. Genom det hoppas vi att fler tar steget att starta företag, säger Peter Hellberg.

Fakta:

Unionens egenföretagares medlemskap vänder sig till den som har eget företag utan andra anställda än familjemedlemmar. Medlemskapet är i första hand utformat för den som driver eget med tjänstemannauppgifter. Totalt är drygt 6 500 egenföretagare medlemmar i Unionen per 1 januari 2014.

Unionens undersökning genomfördes av Novus som en webbenkät under september månad 2014. Totalt omfattar undersökningen 1000 intervjuer.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med cirka 570 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se