Strejkvarsel för schysta villkor på trafikskola i Malmö och Lund

Unionen varslar om strejk på Erikssons Trafikskola i Malmö och Lund. Varslet gäller total arbetsnedläggelse och konflikten kommer att bryta ut den 10 juni om inte avtal träffats innan dess.

Bakgrunden till konfliktvarslet är att Unionens medlemmar på företaget är överens om att de vill ha kollektivavtal för att få avtalsenliga löneökningar och garanterade pensionsavsättningar. De vill också ha möjlighet till inflytande på sin arbetsplats. Medlemmarna har under en längre tid försökt få sin arbetsgivare att teckna kollektivavtal.

– Unionens medlemmar på Erikssons Trafikskola vill ha kollektivavtal. De har rätt till avtalsenliga löneökningar, garanterade pensionsavsättningar och möjlighet att påverka sina arbetstider. Jag hoppas att vi ska komma överens med arbetsgivaren utan att behöva gå till konflikt, säger Niklas Hjert, Unionens förhandlingschef.

Erikssons Trafikskola är den största i regionen och en av de största i Sverige med totalt 34 anställda. Unionen har 22 medlemmar som arbetar som trafiklärare och/eller administratörer.

– I sitt arbete som trafiklärare lär medlemmarna ut vikten av att hålla sig till lagar och regler i trafiken. De vill ha samma ordning och reda på jobbet. Medlemmarnas önskan om att deras anställningar ska regleras enligt branschens kollektivavtal är så stark att de är villiga att driva sin sak ända till strejk, säger Carl-Axel Robertsson, ombudsman i Unionen Sydväst.

Det senaste halvåret har flera trafikskolor i Skåne tecknat kollektivavtal med Unionen.

Kontaktuppgifter Unionen Sydväst:
Carl-Axel Robertsson, ombudsman, 070-537 84 41

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med cirka 570 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se