Unionen: Fungerande företagshälsovård – en nyckel till bra arbetsmiljö

Sjukskrivningarna i Sverige ökar stadigt och i dag är psykisk ohälsa den vanligaste sjukskrivningsorsaken. Unionens nya rapport ”Företagshälsovården – hur den fungerar och hur den kan bli bättre” visar att tillgången till företagshälsovård minskar samtidigt som arbetsmiljön är bättre på de arbetsplatser där företagshälsovård finns och fungerar.

Företagshälsovården är en viktig del i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Unionens nya rapport visar att på arbetsplatser där det finns tillgång till företagshälsovård är både den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön bättre.

- För att motverka negativa konsekvenser av ett allt mer gränslöst arbetsliv krävs en förstärkning av arbetsmiljöarbetet på arbetsplatserna. En fungerande företagshälsovård är en viktig del i detta, säger Cecilia Beskow, samhällspolitiskchef Unionen.

Hur företagshälsovården används har stor betydelse. Det finns tydliga samband mellan en bra arbetsmiljö och att företagshälsovård används som resurs i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Trots detta har användningen av företagshälsovåden under de senaste två åren minskat som just förebyggande resurs. Det är färre än hälften av de tillfrågade som uppger att företagshälsovården används förebyggande på arbetsplatsen.

- Det är oroväckande att många arbetsgivare inte ger sina medarbetare den företagshälsovård de har rätt till enlig Arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren måste säkerställa att företagshälsovården är relevant för varje medarbetare och möta de behov som finns på arbetsplatsen, säger Cecilia Beskow.

Tillgång till företagshälsovård påverkar också arbetet med bland annat rehabilitering. På arbetsplatser där det finns tillgång till företagshälsovård svarar cirka 70 procent av de tillfrågade ja på frågan Arbetas det aktivt med arbetsanpassning och rehabilitering för att underlätta återgång i arbete efter sjukskrivning på din arbetsplats? Motsvarande siffra för de utan företagshälsovård var knappt 40 procent.

- Siffrorna talar sitt tydliga språk. Det borde ligga i allas intresse, även arbetsgivarnas, att företagshälsovård finns och fungerar, säger Cecilia Beskow.

Fackligt deltagande i upphandling av företagshälsovård är viktigt och stärker dess ställning som en från arbetsgivaren oberoende expertresurs. Undersökningen visar att när fackliga representanter varit med och upphandlat företagshälsovården anger cirka 65 procent att den används i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Motsvarande siffra där fackliga representanter inte varit involverade är bara lite drygt 35 procent.

- Unionen arbetar aktivt med att företagshälsovården ska upphandlas i samverkan mellan arbetsgivare och lokala fackliga företrädare. Självklart måste företagshälsovården fungera på bästa sätt, säger Cecilia Beskow.

Undersökningen bygger på frågor som inkluderades i underlaget till Arbetsmiljöbarometern för 2014, som bygger på hur arbetsmiljöombuden upplever sin faktiska arbetsmiljö på sin arbetsplats. 2355 av Unionens arbetsmiljöombud svarade på enkäten som genomfördes i september i fjol.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se, pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se,  Frans Haraldsen, 072-543 65 22, frans.haraldsen@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se