Unionen prisar strejkande medlemmar som stått upp för sina rättigheter

I går reste sig deltagarna på Unionens förbundsråd och applåderade ett gäng förtroendevalda kollegor som gjort en extraordinär insats inom förbundet under året. Unionens pris för Årets stordåd gick till medlemmarna på Focus CRS som strejkade i 66 dagar för rimliga villkor.

- Bedriften medlemmarna på Focus CRS gjort är sinnebilden av civilkurage. De påminner oss alla om, och stärker, våra grundläggande fackliga värderingar, säger Cecilia Fahlberg, Unionens förbundsordförande.

Priset för Årets värvare gick till klubbsektionens styrelse på Volvo IT i Göteborg som visat värvningsresultat utöver det vanliga. David Andersson på Taxi Stockholm mottog priset till Årets raket för att han tagit ansvar och visat stort engagemang.

- Duktiga rekryterare och förtroendevalda som visar mod och engagemang är en förutsättning för att Unionen ska kunna vara den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet, säger Cecilia Fahlberg.

Unionens pris för Årets Stordåd, Värvare respektive Raket delas ut årligen för att uppmärksamma och synliggöra några av Unionens 30 000 förtroendevalda som har gjort särskilda insatser.

Delar ur motiveringarna:
”Medlemmarna på Focus CRS tilldelas utmärkelsen Årets stordåd för att med ett stort engagemang tagit strid för att arbetsgivaren ska teckna kollektivavtal. Med solidaritet och mental styrka har de tydligt stått upp för sina kollegors rätt att vara fackligt anslutna och rätten till schysta villkor. Genom sitt gemensamma agerande personifierar de grundläggande fackliga värderingar och har visat att det fackliga arbetet är lika aktuellt i dag som någonsin förr. ”

”Klubbsektionens styrelse på Volvo IT i Göteborg tilldelas utmärkelsen Årets värvare för att på ett fantastiskt sätt fått igång värvningen i klubben. Genom handlingsplaner och strukturerat arbete i projektform har klubbsektionen fått saker att hända. Värvningsresultaten har inte låtit vänta på sig. Sektionen hade 901 medlemmar i början av 2012 och värvade 100 nya medlemmar under året.”

”David Andersson på Taxi Stockholm tilldelas utmärkelsen Årets raket för att han som ung och engagerad förtroendevald tagit stort ansvar i klubben och som representant i bolagsstyrelsen. David inspirerar klubbmedlemmar att ta ansvar och tänka steget längre. Med sin egen insats visar han att det går att klara av krävande uppdrag utan tidigare erfarenhet tack vare stort personligt engagemang.”

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 534 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se