Unionen rekryterar från Sveriges Apoteksförening

Unionen stärker sitt samhällspolitiska arbete och rekryterar Henrik Ehrenberg som ny samhällspolitisk chef.

– Som Sveriges största fackförbund har Unionen en spännande utmaning och ett stort ansvar att vara med i samhällsdebatten. Unionen leder utvecklingen av den svenska modellen inför framtiden och det finns många frågor där det behövs samverkan mellan parterna på arbetsmarknaden och politiken, säger Henrik Ehrenberg, ny samhällspolitisk chef på Unionen.

– Det känns förstås fantastiskt roligt, men också ansvarsfullt att vara med och leda Unionens samhällspolitiska utvecklingsarbete, säger Henrik Ehrenberg.

Ehrenberg har en bakgrund från Regeringskansliet, journalistik och kommunpolitik och ett mångårigt internationellt engagemang. De senaste åren har han arbetat som chefsstrateg på branschorganisationen Sveriges Apoteksförening.

– I en tid där utmaningarna är stora på arbetsmarknaden spelar Unionen en viktig roll för en positiv samhällsutveckling, säger Henrik Ehrenberg.

Henrik Ehrenberg tillträder tjänsten som samhällspolitisk chef den 14 mars.

Pressjour 08-504 151 00, tf presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se, pressekreterare: Frans Haraldsen, 072-543 65 22, frans.haraldsen@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se