• Unionen/

Unionens nya konjunkturprognos – Svensk ekonomi i en osäker omvärld. Starkare återhämtning eller förnyad besvikelse?

Den ekonomiska tillväxten i Sverige har varit god under det första halvåret 2015. Privat konsumtion ökar i god takt liksom bostadsinvesteringarna och även nettoexporten har utvecklats positivt. Men under de sista månaderna har osäkerheten kring den internationella konjunkturen åter ökat framför allt till följd av en svagare utveckling i Kina. Även i Sverige finns frågetecken kring tudelning och matchning på arbetsmarknaden liksom kring hur inflationen kommer att utvecklas inför avtalsåret 2016.

Sveriges konkurrenskraft avgörs i hög grad av hur väl den svenska infrastrukturen fungerar. Problemet med låga investeringar och bristande underhåll har blivit allt tydligare under de senaste åren. Men hur stort är egentligen problemet för företagen?

Svaren på dessa och många fler frågor får du i Unionens nya konjunkturprognos.

Unionens konjunkturrapport bygger, utöver makrostatistik, även på Unionens unika branschbarometer. Där rapporterar Unionens förtroendevalda på företag från i stort sett hela det privata näringslivet. Resultaten presenteras både uppdelat på bransch och region.

Unionens chefsekonom Lars Jagrén presenterar prognosen. Rapporten kommenteras av Roger Josefsson, chefekonom på Danske Bank.

När: Onsdagen den 21 oktober kl. 8.30-9.30. Unionen bjuder på frukost från kl. 8.15
Var: Summit T-House, Engelbrektsplan 1, Stockholm (t-bana Östermalmstorg).
Hur: osa senast fredagen den 16 oktober till
event@unionen.se

Välkomna!

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se, pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se