Vendator ingår avtal om förvärv av Makalös AB

• Vendator ingår avtal om att förvärva Makalös AB (”Makalös”) ett bolag verksamt inom värdeskapande kundkommunikation med produktion i Stockholm, Lissabon och Karlstad
  • Förvärvet ökar Vendators årsomsättning med cirka 30 mkr på årsbasis
  • Tillträde planerat till den 14 augusti 2015
  • Köpeskillingen uppgår till ca 5,1 mkr och erläggs i nyemitterade aktier i Vendator AB
  • Verksamheterna kompletterar varandra väl och positiva synergieffekter förväntas

Motiv till förvärvet
Förvärvet av Makalös är ytterligare ett steg i den tillväxtstrategi som Vendator lagt fast. I och med förvärvet av Makalös kompletteras och förstärks Vendators position inom kvalitativ och värdeskapande kundkommunikation. Makalös har dessutom byggt upp en bra produktionskapacitet i Lissabon som kommer gagna hela Vendator koncernen.

- Förvärvet av Makalös är en viktig strukturaffär för Vendator som möjliggör högre leveranskapacitet och tillväxttakt. Makalös tillför dessutom värdefull kompetens inom verksamheten som nu kommer hela Vendator-koncernen till nytta. Företagen kompletterar varandra mycket väl vilket kommer skapa både intäkts- och kostnadssynergier på kort och lång sikt. Vår förhoppning är att detta förvärv kommer tillföra ett stort mervärde till våra kunder, säger Christian Paulsson, Vendators VD och koncernchef

- I och med den här affären så tar det gemensamma bolaget flera stora och viktiga kliv framåt för att befästa sin position på marknaden. Dessutom kommer en viktig del ligga på att fortsätta utveckla Makalös produktionskapacitet i Lissabon vilket kommer bli en spännande utmaning. Det finns flera uppenbara synergieffekter samt korsförsäljningsmöjligheter för båda bolagen som jag räknar med på sikt kommer innebära stora fördelar för såväl kunder, leverantörer som det gemensamma bolaget, kommenterar Makalös VD Björn Jacobsen.

Köpeskillingens erläggande
Köpeskillingen för Makalös uppgår till cirka 5,1 mkr och kommer erläggas med 549 316 aktier av serie B i Vendator som ges ut i en apportemission på tillträdesdagen. Aktierna kommer emitteras till en kurs om 9,40 kronor per aktie[1]. Med apportemissionen ökar aktiekapitalet i Vendator med 1 098 632 kronor (beräknat efter den sammanläggning 1:20 som beslutades av extra bolagsstämma den 13 juli 2015). Nyemissionen av aktierna ligger inom ramen för det emissionsbemyndigande som styrelsen erhållit vid extra bolagsstämma i juli 2015. Tillträdet, och därmed förvärvets slutliga genomförande, är villkorat bl.a. av att det vid tillträdesdagen inte föreligger brott mot de av säljarna ställda garantierna.

Kort om Makalös verksamheten
Makalös har arbetat framgångsrikt med ansvarsfull försäljning sedan 1997. Bolaget driver idag verksamheten från Stockholm och Karlstad och för att stärka erbjudandet mot personal och kunder, finns sedan 2014 Makalös även i Lissabon, Portugal. Från alla kontor servar Makalös nordiska marknaden med värdeskapande kundkommunikation. Uppdragen återfinns mestadels inom förlag, livsmedel medlemsvärvning

För vidare upplysningar, vänligen kontakta:

Christian Paulsson, VD, Vendator AB (publ)
E-mail: christian.paulsson@vendator.se

[1] Motsvarar den volymviktade genomsnittskursen 30 dagar före undertecknandet av avtalet och med hänsyn tagen till den vid extra bolagsstämma den 13 juli 2015 beslutade sammanläggningen om 1:20.