• Rizzo Group AB/

Styrelsen i Venue Retail Group beslutar om säkerställd nyemission om cirka 50 miljoner kronor med företrädesrätt för bolagets aktieägare

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt i USA, Kanada, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika, Schweiz eller Australien.

Venue Retail Group Aktiebolag (publ) (”Venue Retail Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 26 juni 2014 styrelsens avsikt att föreslå en företrädesrättsemission om cirka 40–50 miljoner kronor för att stärka Bolagets finansiella ställning och säkerställa nästa steg i den omfattande utvecklingen av Bolagets butikskoncept i syfte att förbättra Bolagets marknadspositioner. Styrelsen har nu beslutat om en säkerställd nyemission om högst cirka 50 miljoner kronor med företrädesrätt för Bolagets aktieägare (”Företrädesemissionen”). Företrädesemissionen är villkorad av godkännande från extra bolagsstämma den 1 augusti 2014.

Kallelse till den extra bolagsstämman har idag offentliggjorts i separat pressmeddelande.

Företrädesemissionen genomförs på huvudsakligen följande villkor:

• Aktieägare i Venue Retail Group har företrädesrätt att teckna en (1) ny aktie av serie B för varje två (2) befintliga aktier som innehas, oavsett serie
  • Teckningskursen är 12,30 kronor per B-aktie vilket motsvarar en total emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor före emissionskostnader
  • Teckningsperioden kommer att löpa under perioden från och med den 12 augusti 2014 till och med den 26 augusti 2014
  • Bolagets största ägare, Varenne AB (”Varenne”) (representerande 17,7 procent av kapitalet och rösterna) och familjen Eklöf [1] (representerande cirka 8,0 procent av kapitalet och rösterna) har åtagit sig att teckna sina respektive pro rata-andelar i Företrädesemissionen och därutöver lämnat garantiåtaganden (Varenne och Ulf Eklöf) som innebär att Företrädesemissionen är helt säkerställd
  • Företrädesemissionen förutsätter godkännande vid en extra bolagsstämma som äger rum den 1 augusti 2014

Bakgrund och motiv
Företrädesemissionen görs för att stärka Venue Retail Groups finansiella ställning och säkerställa nästa steg i den omfattande utvecklingen av Bolagets butikskoncept i syfte att förbättra Bolagets marknadspositioner.

• De senaste åren har Bolaget genomfört flertalet strukturåtgärder för att nå förutsättningar för lönsam tillväxt, exempelvis har olönsamma butiker avvecklats och den centrala organisationen slimmats med minskade fasta kostnader som följd. Vidare har Bolaget genom förvärvet av Deco Bags och ett stort antal nyöppnade butiker fått tillgång till flera attraktiva butikslägen.
  • Arbetet med att utveckla ett konkurrenskraftigt kunderbjudande inom affärsområde Accessoarer har tagit längre tid än beräknat och under de senaste nio månaderna har Bolaget upplevt en svagare efterfrågan, särskilt i Accent- och Morrisbutikerna, vilket medfört en försämrad lönsamhet. Det svagare resultatet är även kopplat både till ett svagare detaljhandelsklimat, framförallt i Norge, samt till att Venue Retail Group inte lyckats nå marknaden med rätt erbjudande i sina butiker.
  • Under våren 2014 började Venue Retail Group utveckla en plan för att stärka kunderbjudandet genom ett uppdaterat butikskoncept som ger en förbättrad kundupplevelse, ett sortiment med högre designgrad samt en ny kommunikationsplattform för att stärka positionen.
  • Under hösten 2014 och våren 2015 kommer resurser att tillföras för att implementera arbetet med att stärka Bolagets marknadsposition, främst för affärsområde Accessoarer (Accent- och Morriskonceptet). För att kunna initiera implementeringen på ett slagkraftigt sätt har Bolagets styrelse beslutat genomföra Företrädesemissionen.
  • Som ett led i den kommande utvecklingen och för att skapa finansiell flexibilitet avser Bolaget att delvis använda emissionslikviden för att ersätta befintlig lånefinansiering.

Villkor för Företrädesemissionen
Aktieägare, oavsett serie, i Venue Retail Group ska ha företrädesrätt att teckna en (1) ny aktie av serie B för varje två (2) befintliga aktier, oavsett serie, som innehas på avstämningsdagen för Företrädesemissionen. Varje aktie i Bolaget, oavsett serie, ska berättiga till en (1) teckningsrätt och två (2) teckningsrätter ger rätt till teckning av en (1) ny B-aktie. Teckningskursen har fastställts till 12,30 kronor per B-aktie. Det motsvarar en rabatt om cirka 37 procent jämfört med den teoretiska kursen efter avskiljandet av teckningsrätter, baserat på stängningskursen för Venue Retail Group-aktien den 8 juli 2014 på NASDAQ OMX Stockholm.

4 063 513 nya B-aktier emitteras inom ramen för Företrädesemissionen. Då Företrädesemissionen är helt säkerställd genom teckningsåtaganden och garantiförbindelser kommer den totala emissionslikviden att uppgå till 49 981 210 kronor före emissionskostnader. Företrädesemissionen förutsätter godkännande av en extra bolagsstämma som kommer att äga rum i Stockholm den 1 augusti 2014, kl 10.00. Kallelsen till den extra bolagsstämman offentliggjordes separat i dag, den 9 juli 2014, och finns tillgänglig på Bolagets hemsida www.venueretail.com.

Existerande ägare av A- och B-aktier har företrädesrätt i förhållande till det antal aktier de äger, oavsett serie. För det fall samtliga aktier inte tecknas med företrädesrätt har aktieägare och övriga intressenter möjlighet att teckna aktier utan företrädesrätt. Tilldelning av aktier som tecknats utan företrädesrätt ska i första hand tilldelas sådana tecknare som också tecknat aktier med stöd av företrädesrätt. Efter tilldelning av aktier som tecknats utan företrädesrätt kommer eventuella därefter återstående aktier tilldelas garanterna Varenne och Ulf Eklöf.

Teckningsåtaganden och emissionsgarantier
Bolagets största ägare, Varenne (representerande 17,7 procent av kapitalet och rösterna) och familjen Eklöf (representerande 8,3 procent av kapitalet och rösterna) har genom teckningsåtaganden förbundit sig att teckna aktier i Företrädesemissionen motsvarande sina respektive ägarandelar i Venue Retail Group, vilket motsvarar sammanlagt 26,0 procent av aktierna som emitteras i Företrädesemissionen. Därutöver har Varenne och Ulf Eklöf genom emissionsgarantier med lika delar [2] förbundit sig att teckna de aktier i Företrädesemissionen som eventuellt inte har tecknats med eller utan stöd av teckningsrätter, varvid såväl Varennes som familjen Eklöfs emissionsgarantier motsvarar respektive cirka 37,0 procent av Företrädesemissionen, tillsammans 74,0 procent av Företrädesemissionen. Detta innebär att Företrädesemissionen till fullo är säkerställd genom teckningsåtaganden och emissionsgarantier av Varenne och familjen Eklöf.

Varenne respektive familjen Eklöf kan baserat på ovan angivna ägarandelar i Bolaget, till följd av ingångna teckningsförbindelser och emissionsgarantier, komma att inneha högst cirka 29,9 procent respektive högst cirka 17,9 procent av kapitalet och rösterna i Venue Retail Group.

Preliminär tidsplan för Företrädesemissionen
1 augusti: Extra bolagsstämma för godkännande av styrelsens beslut om Företrädesemissionen
6 augusti: Första dag för handel i Bolagets aktie exklusive teckningsrätt
8 augusti: Avstämningsdag för erhållande av teckningsrätter
11 augusti: Beräknad dag för offentliggörande av prospekt
12-21 augusti: Handel med teckningsrätter
12-26 augusti: Teckningsperiod
29 augusti: Beräknad dag för offentliggörande av utfall i Företrädesemissionen

Finansiella och legala rådgivare
Carnegie är finansiella rådgivare till Venue Retail Group i Företrädesemissionen och Baker & McKenzie är legala rådgivare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ulf Eklöf, vice ordförande, telefon 0706-343001
Lars Ingman, CFO telefon 070-639 86 87

Informationen är sådan som Venue Retail Group AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 9 juli 2014 kl 08.00.

Venue Retail Group AB, Ringvägen 100, 11 tr, Stockholm
Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.venueretail.com

Venue Retail Group är en ledande aktör inom segmentet modeaccessoarer, resetillbehör och skor i Norden. Koncernens butiker erbjuder den ultimata mötesplatsen för dem som söker attraktivt mode, hög service och genuin fackhandelskunskap. Verksamheten bedrivs i de två affärsområdena Accessoarer och Skor genom de helägda kedjorna Accent, Morris och Rizzo. Venue Retail Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Viktig information
Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i Venue Retail Group.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika, Schweiz, Australien eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933, i dess senaste lydelse, eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

[1] Familjen Eklöf består av Ulf, Bo och Kalle Eklöf.
[2] I den osannolika situationen att Varennes garantiåtagande, vid en likadelning av garantiåtagandena mellan Varenne och Ulf Eklöf, skulle innebära att Varenne blir innehavare av minst 30 procent av rösterna i Bolaget har Ulf Eklöf åtagit sig att vikta sitt garantiåtagande i sådan utsträckning att Varenne endast blir innehavare av maximalt 29,9 procent av rösterna i Bolaget.

Taggar: