Almedalsveckan – en miljonindustri

1700 kr omsätter den genomsnittliga besökaren under Almedalsveckan. Totalt uppskattas den turistekonomiska omsättningen under Almedalsveckan till 80 miljoner kronor. Men Almedalsveckan har blivit en mångmiljonaffär som fortsätter efter att politikerna lämnat ön. Det visar en ny rapport från HUI Research som Visita beställt.

Almedalsveckan är ett mycket bra exempel på vad kommuner/regioner har att vinna på att arrangera stora återkommande evenemang. Ett väl genomfört evenemang är ett unikt marknadsföringstillfälle som stärker regionens varumärke och leder till samhällsekonomiska vinster långt efter att evenemanget är avslutat, säger Eva Östling, vd på Visita.

Almedalsveckan innebär givetvis en kraftig försäljningsökning för den gotländska servicenäringen. Men Almedalsveckan bidrar också starkt till att hotell- och restaurangföretagen vågar göra året-runt investeringar som inte varit möjliga utan evenemanget. Jämfört med andra regioner av motsvarande storlek har Gotland en högre kvalitet på sitt hotell- och restaurangutbud, vilket stärkt Gotlands position som turistmål. Almedalsveckan leder också till att många företag upptäcker Gotland som konferensmål och bokar nya konferensresor under övriga delen av året. Evenemanget ger också en unik möjlighet för gotländska och övriga företag att bilda nätverk.

Direkta effekter
Turistekonomisk omsättning: cirka 80 miljoner under en vecka
Sysselsättningseffekt som motsvarar 50 helårsarbeten
Varje besökare spenderar i snitt 1700 kr/dag
90 procent av deltagarna kommer utifrån övriga landet.

Indirekta effekter
- Ökat förutsättningarna för stora investeringar i hotell- och restaurangverksamhet på Gotland
- Förbättrad IT-infrastruktur
- Ökad affärs- och privatturism under resten av året
- Almedalsveckan skapar medial uppmärksamhet åt lokala politiska frågor – färjetrafiken till och från Gotland är en fråga som diskuteras i riksmedierna fast den till största del berör en mycket liten del av befolkningen.
- Ger gotländska företag nätverk och kontakter utanför Gotland
- Stärkt Sveriges varumärke som ett öppet och demokratiskt land

Besöksnäringen är en basindustri som har förutsättningar att skapa sysselsättning över hela landet året runt, även i glesbygd där stora delar av övriga näringslivet slår igen. Men det krävs att företag och alla beslutsfattare drar åt samma håll och skapar rätt förutsättningar för branschen att växa, säger Eva Östling.

Presskontakt:
Björn Lundell, pressekreterare, Visita