Årets unga branschstjärna i Stockholm

Alexander Ihre från Quality Hotel Friends och Emelie Lindell från Clarion Hotel Arlanda Airport har utsetts till Årets unga branschstjärnor i besöksnäringen år 2017. Bland ett stort antal talanger får de pris för sin förmåga att inspirera, att ge service och för sin passion för besöksnäringen. Det är Visita Stockholm som varje år utser två pristagare som är verksamma i Stockholms län.

– Alexander och Emelie har imponerat på oss. Att i så unga år ha den kompetensen och det engagemanget som de har är fantastiskt! Det bådar gott för framtiden, säger Visita Stockholms ordförande Katarina Romell.

Hotell- och restaurangbranschen i Stockholms län sysselsätter drygt 45 000 personer.

Växande näring behöver förebilder
– En dryg tredjedel av medarbetarna är utlandsfödda och nästan en tredjedel är under 25 år. Många får sina första jobb i vår näring och vi är en jobb- och integrationsmotor. Och faktum är att våra medlemmar skriker efter nya medarbetare. Då behövs talanger och förebilder som Alexander och Emelie, säger Visitas vd Eva Östling.

Sedan år 2007 har en femtedel av alla nya jobb i Sverige skapats i besöksnäringen. Till år 2023 kommer näringen skapa ungefär 50 000 helt nya jobb i hela Sverige, många av dem i Stockholm.

– Vi hoppas att Alexander och Emelie fortsätter att inspirera och att deras starka engagemang får andra att välja vår näring. Karriärmöjligheterna är oändliga, inte minst i en stad som Stockholm, avslutar Eva Östling.

Om priset Årets unga branschstjärna
Utmärkelsen Årets unga branschstjärna går till två unga lovande talanger inom besöksnäringen som visar potential att utvecklas till riktiga stjärnor. Prissumman är på 40 000 kronor per vinnare.

Stipendierna delas ut av Visita Stockholm med syftet att höja statusen på att arbeta inom besöksnäringen, visa karriärmöjligheterna och motivera fler att stanna kvar i näringen. Pengarna ska gå till vidare förkovran inom näringen, till exempel en inspirationsresa eller en utbildning.

Om vinnarna
Alexander Ihre, Management trainee, Quality Hotel Friends

Redan som liten blev Alexander drillad i service. Efter att ha vuxit upp på mammas kurs och konferensgård var karriären inom hotell och besöksnäringen given. Han beskrivs ofta som en social kameleont och det finns knappast ett tillfälle där Alexander inte passar in. Hans öga för detaljer och förståelsen för vad som krävs för att uppnå resultat gör Alexander Ihre till ett namn att räkna med i framtiden.

Emelie Lindell, Pastry chef, Clarion Hotel Arlanda Airport
Här har vi en kreatör som tar pastry till nya nivåer! Varje dag inspirerar hon alla sina kollegor med en stor dos passion – från en idé kan Emelie skapa magi. Att överösas av beröm av både gäster och personal hör till Emelies vardag. Och efter att ha träffat henne förstår vi varför! Emelie själv är helt enkelt the icing om the cake.

Stina Bengtsson, pressekreterare, Visita
T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 68
E s.bengtsson@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.