Besöksnäringen växer snabbt, men politiska beslut oroar

Tillväxtverkets årsbokslut för turismen 2015 visar på en mycket bra tillväxt. Besökarna från utlandet ökar, vilket gör att exportvärdet för besöksnäringen nu ligger på 112,6 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning på 17,9 procent jämfört med föregående år. Besöksnäringen fortsätter skapa jobb, men det finns orosmoln som tornar upp sig inför framtiden.

– Det är glädjande att se att utländska besökare fortsätter se Sverige som ett attraktivt land att resa till. Det gynnar våra medlemmar, men framför allt gynnar det den svenska ekonomin och välfärden, säger Eva Östling, vd för Visita.

Besöksnäringen är en av Sveriges basnäringar och turismen är den enda exportsektor som skapar direkta momsintäkter till statskassan. Under 2015 uppgick momsen på utländska besökares konsumtion i Sverige till 14,6 miljarder kronor, vilket är en ökning med 2,2 miljarder kronor jämfört med 2014 eller drygt 165 procent sedan år 2000.

Vart femte nytt jobb

Under 2015 ökade antalet personer som var sysselsatta med turism med 5,8 procent samtidigt som den totala sysselsättningen i Sverige ökade med 1,5 procent. Sedan år 2007 har hotell- och restaurangföretag stått för vart femte nytt jobb på den svenska arbetsmarknaden. En dryg tredjedel av de anställda inom hotell och restaurang är utlandsfödda och en knapp tredjedel är ungdomar.

– Många får sitt första jobb hos oss och vi har också relativt låga trösklar in. Vi ger människor en fot in på arbetsmarknaden och erfarenheter som de har nytta av för att kunna få sitt andra jobb, berättar Eva Östling.

Företagsperspektiv saknas

– Men om vi ska fortsätta vara en jobb- och integrationsmotor krävs att de som fattar de politiska besluten förstår vår näring och att det finns ett företagsperspektiv när nya lagar stiftas. Vi märker att företagsperspektivet saknas mer och mer, fortsätter Eva Östling.

Den första juni höjdes arbetsgivaravgifterna för unga. Totalt har de nu dubblerats och är på samma nivå som för alla andra. Dessutom har regeringen föreslagit en sjukskatt, en ökad alkoholskatt och ett slopat representationsavdrag. Utöver det finns förslag om en flygskatt, vilket skulle minska den svenska besöksnäringens konkurrenskraft utan att leda till minskade utsläpp och mindre miljöpåverkan.

– Alla dessa beslut och förslag är förödande för besöksnäringen och för företagsamheten i stort. Vi behöver förenklade regler, inte krångel. Det måste bli billigare att anställa, inte dyrare. Ju fler våra medlemmar kan anställa, desto bättre, både för företagen, för de enskilda individerna och för välfärden, säger Eva Östling.

Höj statusen på utbildningarna

Kompetensförsörjningen är också en utmaning. Färre och färre söker till yrkesutbildningarna, trots att en examen från till exempel Restaurang- och livsmedelsprogrammet närmast garanterar jobb.

– Vi måste höja statusen på utbildningarna. Där har vi inom näringen ett stort ansvar. Till exempel är det viktigt att våra medlemmar kan erbjuda meningsfylld praktik. Samtidigt krävs att politikerna visar att det är minst lika bra att ha en yrkesutbildning som en akademisk examen, avslutar Eva Östling.

– Besöksnäringen är betydelsefull för Sveriges ekonomi redan idag. Skattemedel från våra medlemmar och deras medarbetare bidrar till skola, vård och omsorg. Men vi vill och kan mer. Med rätt politiska beslut och bra stöd från bland annat kommunerna, så kommer det att bli så, avslutar Eva Östling.

Stina Bengtsson, pressekreterare, Visita
T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 68
E s.bengtsson@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med nästan 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.