De är bästa yrkeshandledare

Genom en ny yrkesgala i Malmö delades idag ut pris till bästa handledare och APL(Arbetsplatsförlagt lärande)-företag inom hotell och turism. Bakom galan ligger gymnasieskolorna Fria Läroverken och Drottning Blanka i Malmö samt bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita.

Vinnarna är:

Camilla Jerre, Quality Hotel View, har varit handledare för elever på hotellet sedan start (även under öppningsåret). Hon har en tydlig struktur och strategi för mottagandet av elever. Hon stöttat skolan genom att ta emot flera elever i receptionsarbetet under samma APL-period och ändå haft rutiner för att utbilda och coacha alla till goda medarbetare. Hon och hennes team har också bidragit till att så kallade ”skoltrötta” elever utvecklats till ansvarstagande och professionella medarbetare.

Therese Nilsson, Scandic Stortorget, har under flera år varit handledare åt elever. Therese är öppen för att ta emot elever och handleda dessa, även elever som har svårigheter och behov av extra stöd och hjälp. Therese utmärker sig genom sitt strukturerade arbetssätt i handledningen av eleverna, som växer och utvecklas under sin APL genom att de ges möjligheten att likställas med övriga anställda och bli tagna på allvar.

Josefin Ahlberg, Malmö Arena Hotel, har varit handledare för många elever och visat ett stort tålamod, samt utmärkt sig genom att alltid ge ”det lilla extra” och motiverat även svårmotiverade elever. Genom sin positiva inställning har Josefin tagit väl hand om alla elever, ger alla elever en chans och ser varje individ och dennes förutsättningar.

Vinnare i årets APL-företag är:

First Hotel Jörgen Kock

På denna arbetsplats är samtliga i personalen engagerad och inkluderande. Det finns en teamkänsla som får eleverna att känna sig som ”en del av familjen”. Under många år har denna arbetsplats varit en språngbräda till det första jobbet i branschen. Elever som landat här har gjort en resa i sin personlighetsutveckling till en vuxen och ansvarstagande medarbetare. Eleverna kan känna sig trygga när de förlägger sin APL på First Hotel, då alla medarbetare på hotellet tar ansvar för att coacha och engagera sig i elevens yrkesutveckling.

Anne Burgess
a.burgess@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.