De kan bli Besöksnäringens talang 2018

Gymnasieelever från hela Västsverige tävlar om att bli Besöksnäringens talang. Nu står det klart vilka som är nominerade till finalen och kan vinna inspirationsbesök hos ledande företag inom besöksnäringen.

Under vintern har yrkeslärarna på hotell- och turistprogrammen i hela Västsverige kunnat nominera elever som visat intresse och talang för besöksnäringen. Nu är nomineringarna klara och de som har chans att vinna utmärkelsen är:

Klassen hotell och turism

Julia Blom, Almåsgymnasiet, Borås
Sofie Larsson, Burgårdens utbildningscentrum, Göteborg
Emelie Nicander, Uddevalla gymnasieskola, Uddevalla

Klassen restaurang och livsmedel

Julia Andersson, Falkenbergs gymnasieskola, Falkenberg
Josefine Eriksson, Magnus Åbergsgymnasiet, Trollhättan
Ellen Folkesson, Falkenbergs gymnasieskola, Falkenberg
Moa Fröjd, Magnus Åbergsgymnasiet, Trollhättan
Sara Heimlind, Mimers hus, Kungälv
John Johansson, Falkenbergs gymnasieskola, Falkenberg
Jeerawan Khokmuenwai, Ester Mosessons gymnasiet, Göteborg
William Miocic, Falkenbergs gymnasieskola, Falkenberg
Helena Singchai, Falkenbergs gymnasieskola, Falkenberg
William Storhammar, Ester Mosessons gymnasiet, Göteborg

Prisutdelning i april
Priset till vinnarna består av inspirationsbesök och möjligheten att komma bakom kulisserna på några av Västsveriges ledande företag inom besöksnäringen. Vem som vinner avslöjas på Visita Västras årsmöte i början av april.

Utmärkelsen instiftades av branschorganisationen Visita i samarbete med flera företag inom besöksnäringen.
- Priset finns för att lyfta fram talanger och uppmuntra till en karriär inom besöksnäringen. Branschen växer kraftigt och vi behöver anställa väldigt många de kommande åren, säger Malin Wendt på Visita

Malin Wendt
m.wendt@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.