Enhetlig matmoms motverkar fusk

Skatteverket presenterade i dag sin granskning av hur den sänkta restaurangmomsen påverkat fusket inom restaurangbranschen.

Myndigheten konstaterar att skattefusket minskat med cirka 700 miljoner kronor till följd av en mer enhetlig momsstruktur i restaurangbranschen.

Skatteverket skriver också i sin rapport att momssänkningen haft en lika stor eller något högre effekt på skattefusket jämfört med lagen om personalliggare och lagen om kassaregister.

– Momssänkningen har gjort det mindre intressant för oseriösa företag att bedriva restaurangverksamhet och gynnat de seriösa restaurangföretagen, säger Eva Östling, vd på Visita.

Björn Lundell, pressekreterare, Visita
08-762  74 22