Göteborgskrögare grundlurad

Han trodde att han skulle dela ut pris till en person som gjort exceptionella och bestående insatser för besöksnäringen. Men i själva verket var det Christer Johansson själv som var mottagare av besöksnäringens finaste utmärkelse, Visitas Hall of Fame.

Christer Johansson har under sin 50 år långa karriär i nattklubbsvärlden startat ikoniska klubbar och restauranger i framför allt Göteborgsområdet. Park Lane, Åtta Glas, Deja Vu och Trägår’n är ställen som de flesta göteborgare känner till. Dessutom driver han flera verksamheter i Marstrand och har också varit verksam i Aspen i Colorado, Val Thorens i Frankrike och Grenada i Västindien.

Besökarna har kommit från när och fjärran. Såväl David Bowie, som Mick Jagger och Zlatan har svängt sina lurviga eller åtminstone tagit ett glas på någon av Christer Johanssons krogar.

Grundmurat engagemang
Men samtidigt som Christer Johansson har byggt upp sin verksamhet har han också haft ett grundmurat engagemang för besöksnäringens utveckling. För en dryg vecka sedan avgick han från styrelsen för Visita Västra efter närmare 20 års arbete, varav elva som ordförande.

Christer är själv ordförande för juryn för Visitas Hall of Fame och fram till prisutdelningen trodde han att han skulle dela ut pris till en helt annan pristagare. Men resten av juryn tillsammans med Visitas vd Eva Östling hade grundlurat honom.

– Vi andra insåg att i år fanns det ingen som förtjänade priset mer än Christer själv, säger Eva Östling, som var den som istället fick dela ut priset.

Motivering
Redan under 1960-talet inledde pristagaren sin karriär inom besöksnäringen och har genom åren byggt upp flertalet koncept som utvecklat nattklubbsvärlden.

Det är otaliga som roat sig i hans närvaro och 1991 startade han upp konceptet som sedan dess kommit att locka många, däribland storstjärnor så som David Bowie, Robbie Williams, Prince, Zlatan och Mick Jagger, att roa sig.

Samtidigt som pristagaren månat om gästernas trivsel har en intensiv flamma brunnit för företagens förutsättningar och näringens utveckling.

Med 20 år som förtroendevald inom SHR och Visita är pristagaren en orädd debattör som vågat och velat ta de obekväma frågorna och drivit näringens utveckling.

Han har stått på barrikaderna för företagens förutsättningar och varit starkt röst i den nationella debatten likväl som i den på västkusten.

Pristagaren av Hall of Fame 2016 är Christer Johansson

Om priset
Visitas Hall of Fame delas ut årligen och tilldelas en person som:

• har eller har haft ett mångårigt engagemang som företagsledare inom någon av besöksnäringens branscher,
  • har gjort en exceptionell och bestående insats för besöksnäringen,
  • har utgjort ett mångårigt föredöme som företagsledare,
  • har utgjort ett mångårigt föredöme som kreatör,
  • bedriver och har bedrivit sin verksamhet i enlighet med de av Visitas föreningsstämma fastställda etiska reglerna för besöksnäringen.

Juryn består av Christer Johansson, ordförande, Elisabeth Haglund, Hans Gerremo, Eva Östling och Anders Nissen, förra årets vinnare. Christer Johansson har dock inte deltagit i eller känt till årets beslut.

Stina Bengtsson, pressekreterare, Visita
T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 68
E s.bengtsson@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.