Karriärmöjligheter viktigt för framtidens medarbetare i besöksnäringen

Visita lanserar för första gången en undersökning som listar vad yrkesverksamma och studenter inom besöksnäringen tycker är viktigast i jobbet. Dessutom rankas de mest attraktiva arbetsgivarna i branschen. Undersökningen bygger på svar från över 2 000 yrkesverksamma inom besöksnäringen och har genomförts av undersökningsföretaget Universum på uppdrag av Visita.

Svaren har resulterat i rankningar som dels listar de företag som är de mest attraktiva arbetsgivarna, dels de faktorer som är viktigast för att en arbetsgivare ska bli attraktiv. För studenter är ”goda referenser för framtida karriär” viktigast, därefter ”trygg anställning ”och som nummer tre ”bra möjligheter att bli befordrad till högre position”. För yrkesverksamma är ”trygg anställning” viktigast. Därefter kommer ”bra sammanhållning med kollegorna” som nummer två och som nummer tre ”respekt för medarbetare”.

I undersökningens rankning av arbetsgivare har över 2 000 yrkesverksamma inom besöksnäringen deltagit. Bland arbetsgivarna i rankingens topp hamnar Scandic Hotels etta, som nummer två Nordic Choice Hotels och som nummer tre Grand Hôtel i Stockholm.

– Den här undersökningen visar att besöksnäringen är attraktiv. Det är glädjande eftersom branschen expanderar kraftigt. Undersökningen ger också insikter i vad medarbetare värdesätter hos arbetsgivare. Det är viktig kunskap för alla företag som vill attrahera duktiga medarbetare, säger Eva Östling, vd Visita.

Besöksnäringen är den snabbast växande basnäringen i Sverige. Sedan 2007 har branschen skapat 50 000 nya jobb, vilket motsvarar vart femte nytt jobb på svensk arbetsmarknad. Med undersökningen har Visita bland annat velat öka kännedomen om besöksnäringen och vilka faktorer som är viktigast vid val av arbetsgivare för medarbetare inom näringen.

– Vår näring kommer att fortsätta vara en stark motor för svensk tillväxt. Fram till 2023 kommer vi att skapa 50 000 jobb. Samtidigt är näringens rekryteringsbehov lika stort som hela den offentliga sektorns, 40 000 personer per år behöver rekryteras, säger Eva Östling, vd på Visita.

Tobias Bestelid
Presschef
t.bestelid@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar drygt 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.