Ny undersökning om matturisters vanor presenteras på Visita-dagen

Den 22 april håller Visita sin årsstämma på Cirkus i Stockholm. Under eftermiddagen bjuds det på ett antal seminarier dit journalister är välkomna. Bland annat presenteras en helt ny undersökning om matturister och deras resvanor.

Schema:

13.30 – 14.00 Besöksnäringen summerar 2012
Panelsamtal med några av de tunga aktörerna inom svensk besöksnäring om året som gått.

Deltagare:
Eva Östling, vd och Claes Bjerkne, ordförande för Visita, Hans Gerremo, vd för SLAO (Svenska liftanläggningars organisation) Lars Isaksson, vd för SCR (Svensk Camping) Magnus Nisson, ordförande Svensk Turism.

14.00 – 14.30 Dubbelstöten mot svensk besöksnäring
Eva Östling, vd för Visita redovisar vilka konsekvenserna blir för besöksnäringen om restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna höjs.

Samtal med Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus, Eva Werkelin, Kneippbyn Resort Visby, Christer Rosén, Säfsen Resort och Jan Roy, Gröna Lund om besöksnäringens betydelse som ungdomsarbetsgivare.

14.30 – 15.10 Hur får vi matturisterna att komma till Sverige?
Unik studie om matturism och Sveriges möjligheter att locka till sig matturister.

Hur kan Sverige locka till sig fler ”foodies” – personer som reser för att få matupplevelser? Vilka är Sveriges styrkor och svagheter som matland? Är det verkligen bara maten som lockar en ”foodies”? Vad kännetecknar den typiska matturisten och hur får vi henne/honom att välja just Sverige som resmål? Hur paketerar man budskapet och vilka kanaler ska användas för att nå dessa människor? Och hur prissätter man produkten rätt?

Svaren på dessa frågeställningar och några till finns i en unik studie som presenteras på Visita-dagen.
Studien är framtagen av Sanja Vujicic, ek. dr., professor Donald Getz, fil. Dr. och Richard Robinson, fil. dr. Rapporten är finansierad av Jordbruksverket och Länsstyrelsen i Västra Götaland som ett delprojekt inom Sverige – det nya matlandet. Initiativtagare och projektägare till studien är Göteborg & Co.

15.15 – 15.30 Presentation av nya Besöksliv
Johan Såthe, chefredaktör för nya Besöksliv visar upp tidningens nya format och presenterar det första numret.

Datum: 22 april, 13.30 – 15.30
Plats: Cirkus, Stockholm

För ytterligare information och anmälan kontakta:
Björn Lundell, pressekreterare, Visita
b.lundell@visita.se, 0708-96 90 12