Sänkt moms på naturguider ett steg i rätt riktning

När regeringen föreslår sänkt moms på naturguider är det ett steg i rätt riktning. Nu hoppas Visita att det är ett första steg till rättvisa momssatser inom besöksnäringen.

– Det är glädjande att regeringen har lyssnat på oss och hela näringen och nu sänker momsen på naturguider, säger Visitas vd Eva Östling.

Regeringen föreslår att guidning i naturområden ska beläggas med sex procents moms.

– Det är bra, men vi ska komma ihåg att det här är en mycket smal momssänkning. Det krävs mer för att möta näringens fulla behov av rättvisa momssatser, fortsätter Eva Östling.

Stina Bengtsson, pressekreterare, Visita
T 46 8 762 74 00
D 46 8 762 74 68
E s.bengtsson@visita.se

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 000 medlemsföretag med drygt 7 000 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita – Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se.