Visita kritiserar nytt lagförslag om diskriminering

Visita kritiserar regeringens förslag om att bristande tillgänglighet ska införas som en ny form av diskriminering i diskrimineringslagen. Visita anser att förslaget inte uppfyller de krav på förutsägbarhet och tydlighet som av rättsäkerhetsskäl måste finnas i all lagstiftning.

Det är viktigt att arbeta mot diskriminering och för alla människors lika rätt att ta del av vad samhället har att erbjuda. Ett sådant arbete pågår också. Företagare har inget intresse av att utestänga gäster. Men regeringens förslag är i många avseenden väldigt otydligt och man lägger över bedömningsbördan på den enskilda företagaren. Det är inte rimligt att en företagare ska fällas för diskriminering när det inte på förhand går att avgöra vad som är diskriminerande eller inte, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita.

Lagar måste av rättssäkerhetsskäl vara förutsägbara och tydliga, inte minst när de ställer krav på att vissa åtgärder ska vidtas. Regeringens förslag uppfyller inte dessa krav, säger Stefan Lundin.

Visita befarar att regeringens förslag riskerar att urvattna begreppet diskriminering och därmed diskrimineringsförbudens legitimitet. Som det nuvarande förslaget är utformat kommer det bli mycket svårt för en enskild företagare att kunna förutse vilka åtgärder som måste vidtas.

–  Företagaren får först efter en juridisk prövning veta om denne följt lagen eller inte och det är inte rimligt, säger Stefan Lundin.

Det finns redan idag bestämmelser om enkelt avhjälpta hinder i plan- och bygglagen. Det finns ingen anledning att lagstifta om detta en gång till, säger Stefan Lundin.

För ytterligare information:
Stefan Lundin, branschjurist

Björn Lundell, pressekreterare

Visita – Svensk besöksnäring är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5000 medlemsföretag med sammanlagt 6500 verksamheter inom hotell, restaurang, catering, spa, nöjes- och djurparker, skidanläggningar, camping och stugor, nattklubbar, vandrarhem, konferensanläggningar, aktivitetsföretag med mer. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga verksamhetsområden branschfrågor och branschpolitik samt arbetsgivarfrågor och förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita -Svensk besöksnäring är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv. Besök oss gärna på www.visita.se