Förändring av antalet aktier, röster och aktiekapital i Wallenstam AB (publ)

I enlighet med beslut från Wallenstam AB:s årsstämma 2017 har antalet aktier, röster och aktiekapital minskats. Minskningen skedde den 1 augusti. Det totala antalet aktier i Wallenstam AB uppgår nu till 330 000 000 stycken.

Aktiekapitalet har minskats med 5 000 000 kronor för avsättning till fritt eget kapital att användas enligt beslut av bolagsstämman. Minskningen har genomförts genom indragning av 10 000 000 av de aktier av serie B som bolaget självt är innehavare av efter tidigare genomförda förvärv.

Det totala antalet aktier har minskat från 340 000 000 aktier till 330 000 000 aktier. Det totala antalet röster uppgår efter minskningen till 640 500 000 stycken och aktiekapitalet till 165 000 000 kronor.

Av totalt 330 000 000 aktier i Wallenstam AB utgör 34 500 000 aktier av serie A och 295 500 000 aktier av serie B. En aktie av serie A har 10 röster och en aktie av serie B har 1 röst.

Bolagets innehav i egna aktier uppgår per idag kl 09.00 till 3 200 000 aktier av serie B, vilket motsvarar cirka 1 procent av kapitalet och 0,5 procent av röstetalet. Återköpta egna aktier saknar dock rösträtt.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 augusti 2017 klockan 09.00.

Susann Linde, CFO och IR-ansvarig Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 34

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 39 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 7 600 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1 miljon kvm. Wallenstam är genom bolaget Svensk NaturEnergi självförsörjande på förnybar energi. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.