• AAK AB/

I dag handles aktierne i AarhusKarlshamn AB på Nya Marknaden – en afdeling af børsen i Stockholm

AarhusKarlshamn AB er nu etableret på markedet, og i dag er den første handelsdag på Nya Marknaden. Enskilda Securities er sponsor. Sammenlægningen af de to selskaber er resultatet af et offentligt tilbud fra BNS Industrier om at erhverve aktierne i Karlshamns AB (noteret på børsen i Stockholm) og Aarhus United A/S (noteret på Københavns Fondsbørs). Hovedaktionærerne i AarhusKarlshamn AB er Melker Schörling AB og familien Bek-Nielsens selskab United International Enterprises Ltd. Det er hensigten at søge om notering på Stockholmsbørsens O-liste i løbet af foråret 2006 og derefter om en sekundær notering på Københavns Fondsbørs. AarhusKarlshamn AB kommer til at omsætte for ca. 8 mia. kr. og vil beskæftige 2.500 medarbejdere på fabrikker og repræsentationskontorer rundt omkring i verden. Selskabet har fabrikker i syv lande og bliver en ledende virksomhed inden for produktionen af miljøvenlige, højtforædlede vegetabilske olier. Produkterne anvendes blandt andet i fødevareindustrien, chokolade- og konfektureindustrien samt kosmetikindustrien og findes derudover i en lang række produkter, der indgår i den daglige husholdning. Administrerende direktør og koncernchef i AarhusKarlshamn er Jerker Hartwall, tidligere koncernchef i Karlshamns AB, mens Aarhus Uniteds koncernchef Erik Højsholt bliver bestyrelsesformand i det nye selskab. Yderligere oplysninger kan fås hos Erik Højsholt, tlf. 8730 6102.