I dag bliver 9.000 danske erhvervsbiler koblet op til næste niveau af smart mobility

Læse original

I september sidste år kunne Semler-ejede Connected Cars og ABAX offentliggøre et nyt partnerskab med ambitionen om at blive Europas førende cloud-løsning inden for smart mobility. Nu trykker de på startknappen i Danmark, hvor 9.000 erhvervsbiler nu kan sende data i realtid tilbage til virksomhederne. Implementeringen af flådestyring, som det kaldes, er enkel og kan lade sig gøre uden montering af hardware, men effekten er markant, lyder det fra ABAX.

Connected Cars, der er et selskab under Danmarks største bilimportør Semler Gruppen, sætter nu for alvor gang i partnerskabet med ABAX, der for første gang blev annonceret i september 2022.

Det sker ved, at en flåde bestående af 9.000 danske erhvervsbiler helt automatisk og uden at komme på værksted kan kobles op på ABAX’ flådestyringssystem ‘Smart Connect’. Dermed får virksomhederne nemmere ved at bruge og udnytte data fra deres bilflåde i realtid i alt fra, hvor meget CO2 bilen udleder, om bilen har behov for værkstedsbesøg til rapportering af kørselsregnskab til SKAT. På landsplan har op mod 100.000 erhvervsbiler mulighed for at blive tilkoblet det nye system.

Ifølge Benjamin Skipper-Heiselberg, der er Commercial Director i ABAX, er det unikke ved løsningen, at hardwaren til flådestyring allerede er monteret i langt de fleste biler, hvilket betyder, at virksomhederne ikke behøver at bruge ressourcer og tid på installation.

“Sammen med Connected Cars vil vi tage smart mobility til et nyt niveau. Connected Cars er eksperter i at tilknytte biler og værksteder og er udrullet til en stor flåde af biler. Vores flådestyringsstystem Smart Connect kan nemt og simpelt kobles op til Connected Cars’ system, der allerede findes i bilerne. Groft sagt skal vi – efter aftale med den daglige bruger af køretøjet – kun trykke på en knap og aktivere det. Det gør vi nu, så bilejerne og virksomheder med erhversbiler får helt nye muligheder for at udnytte data,” siger Benjamin Skipper-Heiselberg og fortsætter:

“På samme måde kan vores samarbejde med Connected Cars skaleres til mange flere biler både i Danmark og hele Europa. Vi har store ambitioner og mener, at samarbejdet og vores stærke kompetencer tilsammen kan indfri disse.”

Ifølge Benjamin Skipper-Heiselberg har ABAX har alle de nødvendige ISO-certificeringer på bl.a kvalitet, datasikkerhed og bæredygtighed.

Nødvendig digitalisering til fremtidens krav

Digitalisering beskrives af mange i Danmark som en nødvendighed i udviklingen af erhvervslivet på tværs af brancher. Både for Danmarks konkurrenceevne og ikke mindst i relation til den grønne omstilling. I dette kan samarbejdet mellem Connected Cars og ABAX ifølge Mads Gregersen, adm. direktør i Connected Cars, være en central brik. Både for optimeringen af danske virksomheders drift, men også når det gælder kravene til fremtidens klimarapportering for virksomheder.

“Det begynder efterhånden at gå op for rigtig mange, hvor store fordele der er forbundet ved at digitalisere processer og udnytte teknologiens kraft positivt. Vi har glædet os til startskuddet på vores samarbejde med ABAX. Ikke nok med, at erhvervskunderne ud fra data kan tracke og monitorere deres bilflåder, hvilket vil sparre dem for uforudsete omkostninger, får de også et værktøj til rådighed, der skaber transparens og synlighed over CO2-forbruget. Det bliver kun vigtigere og vigtigere at kunne dokumentere dette,” siger Mads Gregersen, adm. direktør i Connected Cars.

Christian Bendixen

christian@help-pr.dk

Help PR & Kommunikation
Otto Busses Vej 5
2450 København SV

Om Connected Cars

Connected Cars er ejet af Semler Gruppen A/S og har udviklet en løsning, der gør det muligt for bilimportører og forhandlere at øge deres kundeloyalitet, -tilfredshed og omsætning. Connected Cars er etableret i mere end fem lande og vækster. 'CC' er den foretrukne loyalitetsløsning til eftermarkedet for autoriserede forhandlere, som kan komme i kontakt med deres kunder og hjælpe dem med deres køretøj.

Om ABAX

ABAX er selskab inden for mobilitetsdata, som redefinerer telematik. Vores mission er at skabe forretningsværdi fra tilkoblede mobilitetsdata. Vores løsning er udviklet til at hjælpe vores kunder med at administrere al logistik fra deres mobile arbejdsstyrke fra ét sted og bidrage til at spore, administrere og få indsigt fra alle køretøjer, maskiner og værktøjer. Denne indsigt hjælper med at sænke de samlede omkostninger for mobilitet, forbedre bæredygtigheden og administrere mobilvirksomheden smartere - for at spare tid, ressourcer og penge. Vi kalder det SMART MOBILITY.