Det europæiske borgerinitiativ fejrer i sommer sit 10-års jubilæum i Europa-Kommissionens telt på Det Europæiske Folkemøde i Danmark

Report this content

Det europæiske borgerinitiativ er repræsenteret på Det Europæiske Folkemøde i Danmark, den 25.-28. august 2022 for at fejre 10 år med fremme af den demokratiske deltagelse i EU.

Derfor er ambassadøren for det europæiske borgerinitiativ fra Democracy International, Daniela Vancic, til stede i Mariager, så folkemødedeltagerne kan høre om de seneste borgerinitiativer, deltage i interaktiv læring, udveksle idéer via aktiviteter og få deres spørgsmål besvaret.

Det europæiske borgerinitiativ blev først taget i brug i 2012 og er det første redskab, som gør det muligt for borgere fra alle EU-landene at gå sammen om at opfordre til lovgivningsmæssige ændringer på EU-plan i spørgsmål, de anser for at være vigtige. Det europæiske borgerinitiativ giver EU-borgerne mulighed for at engagere sig på tværs af grænserne i emner af fælles interesse og styrker derved det tværnationale civilsamfund og demokratiet.

Borgerinitiativet kan benyttes inden for de politikområder, hvor Europa-Kommissionen har beføjelse til at foreslå lovgivning. Det gælder miljø, landbrug, transport, forbrugerbeskyttelse, sociale rettigheder og andre forhold, der påvirker borgernes dagligdag.

Når borgerne indsamler den nødvendige støtte, kan de også inddrage organisationer, som kan være vært for og fremme initiativer, og anmode om støtte i hele Den Europæiske Union. Når der er indsamlet 1 million underskrifter til et initiativ, og de er blevet kontrolleret af de nationale myndigheder, vil EU-kommissærerne vedtage et officielt svar på, om Kommissionen på baggrund af initiativet vil foreslå ny lovgivning eller ej, og hvorfor. Initiativet betegnes herefter som "vellykket".

Flere end 800 initiativtagende borgere har nu lykkedes med at starte 90 europæiske borgerinitiativer – heraf 2, hvor der var danske borgere i initiativtagergruppen. [Det betyder, at 2,25 % af initiativtagerne kommer fra Danmark. Se tallene for andre lande her.] I alt er der indsamlet over 16 millioner underskrifter til initiativer på tværs af EU. Der blev indsamlet over 88 000 underskrifter i Danmark i forbindelse med 6 vellykkede initiativer. Både initiativtagere og underskrivere har benyttet sig af deres ret til at tage et vigtigt spørgsmål op på EU-plan – for at sætte gang i debatter, øge borgernes bevidsthed om vigtige emner og skabe politisk forandring.

Danske initiativtagere har taget del i det vellykkede initiativ f.eks. i:

• Minority SafePack: Formålet med initiativet var at forbedre beskyttelsen af personer, der tilhører nationale og sproglige mindretal, og styrke den kulturelle og sproglige mangfoldighed i EU.

Der indsamles i øjeblikket underskrifter til 12 europæiske borgerinitiativer vedrørende forskellige emner: opfordringer til at indføre nye regler for at mindske virkningerne af klimaændringer, regler om dyrebeskyttelse, idræt, mode, EU's handelspolitik eller forbud mod reklamer for fossile brændstoffer.

Det seneste initiativ, der blev registreret af Europa-Kommissionen den 1. juni 2022, er "Good Clothes, Fair Pay". I initiativet opfordres Kommissionen til at foreslå lovgivning, der pålægger virksomheder i beklædnings- og fodtøjssektoren at udvise rettidig omhu med hensyn til at sikre lønninger i deres forsyningskæder, der muliggør et eksistensminimum.

Nærmere oplysninger om det europæiske borgerinitiativ

For at høre mere om det europæiske borgerinitiativ kan du lytte til CitizenCentral podcast (også tilgængelig på Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts og Soundcloud). I den seneste episode deltager to initiativtagere fra "ReturnthePlastics" og "Green VAT", som har forskellige tilgange til bæredygtighed og forbrugeradfærd.

Det europæiske borgerinitiativ i nøgletal (Europa. EU)

Initiativer, hvortil der i øjeblikket indsamles underskrifter: Home | European Citizens' Initiative (Europa. EU)

Så kom og mød Daniela og Europa-Kommissionens øvrige medarbejdere i Mariager for en god snak om EU og dine ønsker til fremtiden

For more information feel free to contact us on: thea.h@actionprgroup.com