Adelis køber SSI Diagnostica fra den danske stat som led i privatiseringsproces

Adelis gennemfører sit tredje danske opkøb og omdanner tidligere statsejede SSI Diagnostica til en uafhængig enhed og positionerer virksomheden til vækst og internationalisering

Adelis Equity Partners Fund I (“Adelis”) har indgået aftale med den danske stat om at købe SSI Diagnostica, som er førende inden for udvikling og produktion af in vitro-diagnostiske produkter hovedsageligt inden for klinisk mikrobiologi. Købsprisen er ca. DKK 250 mio.

SSI Diagnostica beskæftiger godt 90 medarbejdere og er med en omsætning på omkring DKK 150 mio.og faciliteter i Hillerød en separat forretningsenhed under Statens Serum Institut (SSI), som er en statsvirksomhed under Sundheds- og Ældreministeriet. Transaktionen vil omdanne SSI Diagnostica til et uafhængigt privatejet selskab.

Adelis er en kapitalfond med fokus på det nordiske marked og kontorer i København og Stockholm. Et af fondens vigtigste fokusområder er sundhed, biovidenskab og diagnostik. SSI Diagnostica bliver Adelis’ anden investering inden for sundhedssegmentet på det nordiske marked det seneste halvandet års tid i forlængelse af købet af den finske sundhedsservicevirksomhed MedGroup i november 2014.

– Vi er meget imponerede over den ekspertise inden for research, produkter og produktion, som SSI Diagnostica har udviklet gennem årene, og med virksomhedens unikke markedsposition ser vi gode vækstmuligheder på tværs af alle forretningsområderne, siger Steffen Thomsen, Partner og ansvarlig for Adelis’ danske investeringer.

Opkøbet er Adelis’ tredje danske investering siden etableringen for to og et halvt år siden, hvilket gør Adelis til en af de mest aktive kapitalfondsinvestorer i det danske marked. I februar 2014 købte Adelis NGI A/S, den danske producent af hygiejniske maskinsko, og senere samme år investerede Adelis i Green Team Group A/S, som er Europas førende producent og distributør af juletræer. I alt har Adelis foretaget otte investeringer i Norden siden etableringen.

– Vi sætter stor pris på SSI Diagnosticas kerneværdier og danske fundament. Vi vil investere i virksomheden, opretholde dens nuværende aktiviteter i Danmark og udvide disse i takt med, at virksomheden vokser, fortsætter Steffen Thomsen.

– Vi er overbeviste om, at Adelis-teamets viden og ekspertise inden for sundhedsområdet generelt samt biovidenskab og bioteknologi specifikt i forening med vores stærke tilstedeværelse i Danmark giver os et rigtig godt grundlag for at understøtte væksten og internationaliseringen af SSI Diagnostica, siger Rasmus Molander, ansvarlig for healthcare-branchen hos Adelis.

I forbindelse med overgangen til Adelis’ ejerskab udpeges Stig Løkke Pedersen, forhenværende Chief Commercial Officer i H. Lundbeck, som formand for selskabets bestyrelse. Han vil blive støttet af Patrik Dahlen, forhenværende CEO i Dako og Immonudiagnostic Systems samt Thomas Pollare, forhenværende partner med ansvar for nordiske healthcare investeringer hos 3i og vice president med ansvar for R&D i Pharmacia og Schering-Plough.

Handlen, der er betinget af Finansudvalgets godkendelse, forventes endeligt gennemført 1. september 2016.

For yderligere information, kontakt venligst

Steffen Thomsen, Partner, Adelis Equity Partners, +45 40 28 34 09

Rasmus Molander, Adelis Equity Partners, +46 70 283 74 33

Adelis er en aktiv investor og partner for værdiskabelse i små og mellemstore nordiske selskaber. Adelis blev etableret i 2012 med målet om at blive den førende kapitalfond med fokus på investeringer i mellemstore virksomheder i Norden. Adelis´ medarbejdere har omfattende kapitalfondserfaring, har investeret i over 50 virksomheder og været aktive i flere end 50 bestyrelser i mellemstore virksomheder. Vores nuværende fond er på SEK 3,7 milliarder. Besøg www.adelisequity.com for yderligere information.