3 millioner amerikanerne risikerer ”sort skærm”

Report this content

Fredag den 12. juni skifter USA til digitalt tv-signal. 10% af befolkningen er i farezonen for at få ”sort skærm”, viser en ny undersøgelse.

Fredag den 12. juni 2009 slukker flere end 1.000 amerikanske tv-stationer for det analoge tv-signal og sender fremover kun digitalt. Det giver blandt andet bedre billed- og lydkvalitet og en elektronisk programguide. Men det giver også problemer for godt 3 millioner husstande i USA, der udelukkende modtager tv-signal til antenne. De er nemlig i farezonen for at få ”sort skærm”, viser en ny undersøgelse fra The Nielsen Company. Især ældre, svage og personer, der bor på landet, risikerer ifølge undersøgelsen at kigge på en knap så levende skærm efter 12. juni. Men også storbyer som New York, Los Angeles og Chicago står på listen over udsatte områder. Det var ellers meningen, at USA skulle have skiftet til digitalt tv-signal fra den 17. februar i år. Men da mange amerikanske husholdninger ikke var klar, besluttede kongressen at lave en løbende overgang med endeligt stop for det analoge signal den 12. juni 2009. Samtidig blev der afsat yderligere 650 millioner dollar for at få overgangen igennem. Herhjemme skifter hele landet til digitalt tv-signal til antenner 31. oktober i år. ”Det er en stor fordel, at Danmark ikke er større. Vi har langt bedre muligheder for at få fat i hele befolkningen end i USA. Derudover har vi de seneste måneder været i tæt kontakt med organisationer, foreninger og kommuner, der dagligt taler med personer, der kunne være i risikozonen for at få sort skærm,” siger kampagneleder Jens Christiansen og understreger, at en Gallup-undersøgelse allerede i februar viste, at 81% af danskerne har hørt om overgangen til det digitalt tv-signal. I Danmark er godt 2,5 millioner tv-apparater berørt af overgangen, for deres ejere har en antenne på taget, på loftet eller i stuen. Hvis man vil fortsætte med at se tv via antenne, skal man købe en digital modtagerboks eller et tv med indbygget digital modtager. Læs mere om overgangen på www.detnyetv-signal.dk For flere informationer: Sekretariatschef Henrik Vejlgaard, tlf. 25572111 eller kampagneleder Jens Christiansen, 25572141, Sekretariatet for Det Nye Tv-signal