Danskernes dårlige udluftningssvaner øger risikoen for skimmel

Report this content

Danskerne er blevet mere bange for at få skimmelsvampe i hjemmet, viser en undersøgelse. Men vi er selv med til at øge risikoen, fordi vi er blevet dårligere til at lufte ud. Derfor går Landsbyggefonden (LBF) nu i gang med en oplysningskampagne, der blandt andet giver gode råd om, hvordan man undgår skimmelsvampe.

For otte år siden luftede 91 procent af danskerne ud hver dag. Sådan er det ikke mere. I dag åbner kun 76 procent af os dagligt vinduerne og får frisk luft ind i rummene. Det viser tal fra Statens Byggeforskningsinstitut. SBI har sammen med sine samarbejdspartnere haft danskernes udluftningsvaner gennem de seneste syv år under lup, og tallene er nedslående.

”Det er et stort paradoks. 10-20 procent af befolkningen gør mindre og mindre for at opretholde et sundt indeklima. Samtidig er de blevet mere bange for at få skimmelsvampe i hjemmet og ved tilsyneladende ikke, hvad de skal gøre for at undgå skimmelsvampe,” siger seniorforsker Lars Gunnarsen fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBI) ved Aalborg Universitet.

Ifølge undersøgelsen var 12 procent af danskerne i 2000 bange for fugtskader og skimmelangreb i boligen. I dag er det tal firdoblet og ligger på 48 procent.

For at give gode råd om, hvordan man undgår og fjerner skimmelsvampe har Landsbyggefonden igangsat en oplysningskampagne. Den skal slå fast, hvad alle kan gøre for at forhindre skimmelsvampe. Og hvad de ikke kan gøre noget ved, siger direktør i Landsbyggefonden, Gert Nielsen.

”Skimmesvampe er ikke kun beboernes skyld. Det handler også om, hvilke huse man bor i. Der kan altså gro skimmel i det bedst tænkelige byggeri, hvis beboeren ikke passer på indeklimaet. Og selv de mest påpasselige beboere kan ikke forhindre skimmelvækst i et byggeri med byggetekniske problemer,” siger Gert Nielsen og fortsætter:

”Til gengæld kan man roligt sige, at alle kan gøre noget for at undgå skimmelsvampe. Og det er netop et af de centrale budskaber i denne oplysningskampagne,” siger han.

På skimmel.dk kan du blandt andet teste, hvor stor risikoen er for skimmelsvampe alt afhængigt af, om du lufter ud eller tørrer tøj inden døre. Og du kan få gode råd til, hvad du selv kan gøre i kampen mod skimmelsvampe.

Få flere informationer om skimmelsvampe på www.skimmel.dk. Her kan du også downloade billeder med eksempler på skimmelsvampeangreb.

Vedlagt denne pressemeddelelse er fakta om oplysningskampagnen og om skimmel.dk.

For yderligere oplysninger:
Direktør Gert Nielsen, Landsbyggefonden: 33762000/33762050/21487596, gn@bl.dk
Seniorforsker Lars Gunnarsen, Statens Byggeforskningsinstitut, 99402395, lbg@sbi.dk

Tags: