Dette skaber bekymringer på vejene i juletrafikken

Afstand, isglatte veje og at miste kontrollen er topbekymringer på vejene denne jul. Mere end hver anden nordiske bilist er bekymret for isglatte veje, og over en tredjedel frygter at miste herredømmet over deres bil. Disse tal fremgår af Goodyears nye undersøgelse om vinterkørsel, hvor mere end 2.000 bilister i Danmark, Norge, Sverige og Finland har medvirket.

Vintersæsonen er her med sne og isglatte veje – og med den følger nogle udfordringer. I hvert af de nordiske lande mener et flertal, at isglatte veje er den største kilde til bekymring ved vinterkørsel – og i Finland er det tre ud af fem bilister, der har disse bekymringer. At nogen kører for tæt på bagved giver anledning til bekymring hos én ud af fire svenskere og nordmænd – og hos næsten en tredjedel af de finske og danske bilister.

Tab af herredømmet over bilen er et andet aspekt, der skaber bekymring. Svenskerne er de mindst bekymrede i Norden (27 procent), og nordmændene er de mest bekymrede (33 procent). På den anden side gør tanken om, at en anden mister herredømmet over sin bil, 40 procent af svenskerne bekymrede. Dette gælder godt 35 procent i resten af de nordiske lande.

Finske bilister er dem, der føler sig mest sikre bag rattet
I undersøgelsen spørger Goodyear, hvor sikre bilisterne føler sig bag rattet under vinterforhold. Resultaterne afslører, at kun 13 procent af finnerne føler sig usikre, når de kører bil, til sammenligning med 17 procent af svenskerne og 16 procent af nordmændene. De danske bilister er dem, der føler sig mest usikre, idet 19 procent føler, det er vanskeligt at køre under udfordrende vintervejr.

– Det er forståeligt, at vinterkørsel kan være en kilde til bekymring for mange af os. Uforudsigelige vejrforhold, som f.eks. isglatte, sorte veje, kan være en udfordring – ligesom frygten for, at du eller en anden mister herredømmet over bilen. Men der findes måder at reducere frygten på og forberede sig på det uventede, f.eks. ved at investere i premiumdæk. Det er noget, alle de nordiske bilister synes at være enige om, siger Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe, Goodyear.

Nordiske bilister sætter deres lid til de rigtige dæk
Resultaterne viser, at de rigtige dæk har stor betydning for alle bilister i de nordiske lande, for at de føler sig mere sikre bag rattet. Ni ud af ti svenske bilister (89 procent) og 92 procent af de finske bilister mener, at det er vigtigt at have de rigtige dæk om vinteren. Danskerne og nordmændene er på linje, idet 85 procent i begge landene svarer, at de rigtige dæk gør dem mere trygge på vintervejene.

Tips til vinterkørsel
Der er flere ting, der kan hjælpe, når man kører under udfordrende forhold. David Waskuri, en anerkendt psykolog fra Sverige, har sammen med Goodyear udarbejdet tips til, hvordan man bliver en mere selvsikker bilist om vinteren. Se David Waskuris anbefalinger her.

Dæk er bilens eneste forbindelse til vejen, og premiumdæk kan gøre den afgørende forskel i uventede situationer. Læs mere om Goodyears nye vinterdæk UltraGrip Performance 3 her.

Om undersøgelsen
På bestilling fra Goodyear udførte YouGov en undersøgelse om vinterkørsel i 2023. Du finder flere oplysninger om undersøgelsen og de samlede resultater her.

Jenny Wahlsten
Group Communications Manager Nordic
jenny_wahlsten@goodyear.com

Om Goodyear
Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio, og Colmar-Berg, Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.