Mænd bruger flest penge i julehandlen - Butikkerne vinder terræn på bekostning af e-handlen

I årets julehandel tager de fysiske butikker hævn. Danske forbrugere køber flere varer i butikkerne, og antallet af køb er steget med 24 % i forhold til sidste år. Desuden bruger mænd flere penge end kvinder, i gennemsnit 80 % mere pr. vare. Det viser nye tal fra SaaS-virksomheden Voyado, som har analyseret over 3 millioner transaktioner.

Ifølge Voyados nye rapport skifter flere og flere danskere fra e-handel til fysiske butikker i år. Rapporten afslører, hvordan handlen var mellem 20. november og 13. december sammenlignet med samme periode i 2022.

• Salgsvolumen i fysiske butikker er steget med 24 %.
  • Samtidig er antallet af e-handelskøb faldet med 14 %.
  • Den gennemsnitlige kassebon er faldet med 3 % i fysiske butikker og 12 % i e-handel - på trods af, at der købes flere varer pr. bon online.

At flere mennesker vender tilbage til butikkerne gælder både for mænd og kvinder. Antallet af køb er steget med 26 % for mænd og 23 % for kvinder. Mænd handler for 87 % højere beløb end kvinder - på trods af at de køber den samme mængde varer - og de prioriterer også dyrere produkter. De bruger op til 80 % mere pr. produkt.

Flest køb til Black Week - men flest gode tilbud i dagene mellem jul og nytår

Tal fra sidste år viser, at et overvældende flertal vælger at handle i løbet af Black Week. Sidste år var antallet af køb 70 % højere på Black Friday end på 27. december - på trods af, at man kunne finde de største tilbud i dagene mellem jul og nytår. I den periode var den samlede rabat pr. kassebon 45 % højere end på Black Friday, og de bedste tilbud blev fundet online.

„Tallene viser tydeligt, at mænd både bruger flere penge og foretrækker dyrere produkter i dette års julehandel. De fysiske butikker oplever altid et opsving op til jul, med øgede mængder frem til juleaften, hvor mange mennesker ikke længere er sikre på, at de når at få deres gaver hjem i tide. Det er også klart, at for dem, der gerne vil finde de bedste tilbud i dagene mellem jul og nytår, er det bedst at holde øje online,“ siger Felix Kruth, Chief Product Officer hos Voyado.

For yderligere oplysninger, kontakt:

Sara Backsell, PR og kommunikation, Voyado

Telefon: +46 (0)76-288 56 15

E-mail: sara.backsell@voyado.com

Om Voyado:

Voyado hjælper retailere med at skabe relevante købsoplevelser, øge kundeloyalitet og drive vækst. Den AI-drevne SaaS-løsning omfatter en optimeringsmotor med dyb produktforståelse, der i realtid tilpasser e-handelswebsteder baseret på besøgendes adfærd, samt en marketingplatform med aggregerede kundedata og kampagneværktøjer til at levere automatiserede og personlige købsoplevelser.

Tags: