Altiden bliver Danmarks ledende private omsorgsvirksomhed

Report this content

Transaktionen mellem Ambea og Aleris Omsorg er nu gennemført. Det betyder, at Danmark får én markedsledende omsorgsaktør under varemærket Altiden. Altiden indgår i virksomhedsgruppen Ambea, som bliver en af Nordens ledende omsorgsaktører med cirka 26.000 medarbejdere.

– Jeg ser frem til alle de positive muligheder, det vil indebære for vores borgere, når vi bliver en del af Ambea. Sammen med Ambea kan vi dele erfaringer på tværs og sikre den bedst mulige omsorg og kvalitet, så vi hver dag gør en positiv forskel for vores borgere.”, siger Miriam Toft, adm. direktør Altiden.

Overtagelsen vedrører Aleris Omsorg, mens den øvrige del af Aleris-koncernen fortsætter med at drive virksomheder inden for sundhedssektoren under varemærket Aleris. Aleris Omsorg får frem over det nye navn Altiden. I Ambeas erhvervelse af Aleris Omsorg indgår der virksomheder i Sverige, Norge og Danmark. Ambea er allerede etableret i såvel Sverige som Norge, men Danmark bliver således et nyt land for Ambea. Her tilgår der 20 lokationer indenfor områderne: plejecentre, hjemmepleje, opholds- og botilbud for børn og voksne, hjælp til borgere i eget hjem, rehabilitering og skole. Dette gør, at Altiden bliver landets største omsorgsaktør.

– Vi er naturligvis yderst glade for at kunne byde vores nye danske kollegaer velkomne. De lokationer, vi overtager, fungerer vældigt godt, og jeg tror, at vi vil kunne indhente meget inspiration og mange praktiske løsninger fra vores danske virksomhed, hvilket kan gavne hele den nye organisation, siger Ambeas koncernchef Fredrik Gren.

Markedsleder i Norge, Danmark og Sverige

I Sverige tilgår der cirka 50 boenheder, 110 familiehjem og 14 hjemmeplejeenheder samt ambulante enheder fordelt på ni steder, som sorteres ind under de etablerede forretningsområder Vardaga og Nytida. Tilvæksten af medarbejdere og virksomheder indebærer, at Ambea bliver markedsledende også i Sverige.

Ambeas norske virksomhed har tidligere omfattet cirka 60 beboere under navnet Heimta. Erhvervelsen af Aleris Omsorg indebærer, at Ambea vækster i Norge med yderligere 800 borgere inden for områderne støtte til børn og unge, psykisk sundhed og personlig assistance (BPA), 7 plejehjem og plejeinstitutioner med omkring 500 omsorgspladser samt seniorlejligheder. Dette gør, at Stendi bliver Norges markedsledende omsorgsvirksomhed.

Sammenlagt indebærer erhvervelsen, at Ambea er en af Nordens førende omsorgsvirksomheder med markedsledende position i Sverige, Norge og Danmark.

Mere effektiv og kvalitetssikker omsorg for flere

På kort sigt medfører erhvervelsen ingen forandringer. Arbejdet fortsætter som sædvanligt med de samme medarbejdere, der vil levere den samme høje kvalitet til borgere.
– Vi er meget glade for at blive en del af Ambea. Det er en tryg og stabil aktør med klare procedurer og innovative løsninger med fokus på kvalitet i omsorgen, siger Miriam Toft.

– Ambea og Aleris Omsorg står på samme stabile grund vedrørende værdier, virksomhedskultur samt syn på kvalitet og innovation. Vi passer godt sammen, og i fællesskab kan vi opbygge Nordens ledende omsorgsvirksomhed for kvalitets- og innovationsudvikling, siger Fredrik Gren.

I Ambea, hvis kvalitetssystem Qualimax allerede anses for at være brancheledende, styrkes nu muligheden for en endnu mere effektiv og kvalitativ omsorg. Når antallet af ansatte i koncernen nu næsten fordobles, og antallet af senge eller omsorgspladser øges til 11.000, ser Ambeas CEO Fredrik Gren fordele, som kan gavne samfundet generelt:

– Et større grundlag af beboere og erfaringer fra såvel ansatte som borgere giver os et bedre grundlag for at styre udviklingen af højkvalitativ og innovativ omsorg. Det betyder, at vi kan tilbyde en endnu mere effektiv omsorg af høj kvalitet, som belaster skattebetalerne i lavere udstrækning.

For mere information kontakt:

Miriam Toft, adm. direktør Altiden
Telefon: +45 30785403
E-mail: miriam.toft@altiden.dk

Fredrik Gren, koncernchef Ambea
E-mail: fredrik.gren@ambea.se

Rina Falkebo, kommunikationsansvarlig
Telefon: +45 22 142 893
E-mail: rina.falkebo@altiden.dk

Altiden er Danmarks største private omsorgsaktør med aktiviteter inden for plejecenterdrift, hjemmepleje, genoptræning og socialpædagogiske tilbud. I hele Danmark møder vi vore kunder med respekt og ekspertise. Vores ca. 1.000 medarbejdere arbejder med fokus på hver enkelt borgers livskvalitet, tryghed og udvikling.

Altiden er fra 2019 en del af Ambea, som er Sverige, Norge og Danmarks markedsledende private omsorgsvirksomhed. Ambea vil være kvalitetsledende på alle områder og har som vision at gøre verden lidt bedre, et menneske af gangen.

altiden.dk