Altor ny hovedaktionær i Norican

Altor Fund IV (”Altor”) har underskrevet en bindende aftale om overtagelse af aktiemajoriteten i den førende leverandør af støberimaskiner og overfladebehandlingsteknologier Norican Holding Aps (”Norican”).

Norican er en global produktionsvirksomhed med mere end 2.200 ansatte og med hovedkvarter i Taastrup, Denmark. Virksomheden har produktion i Danmark, Kina, Indien, USA, Mexico, Tyskland, Tjekkiet, Polen og Frankrig. Under DISA-brandet er Norican den førende globale udbyder af nyskabende støberi teknologier til jern og metal industrien. Norican’s løsninger til overfladebehandling markedsføres under brandnavnet Wheelabrator, den globale leder inden for rensning, overflade hærdning og polering af metalkomponenter.

Virksomheden har en diversificeret kundebase, der spænder over mere end 15.000 aktive kunder i mere end 100 lande fordelt over 30 industrisegmenter. Med afsæt i virksomhedens stærke tradition for innovation, applikationsviden og driftssikkerhed arbejder Norican tæt sammen med kunderne for at udvikle innovative og omkostningseffektive løsninger, der passer til kundernes individuelle behov.

– Norican er en global markedsleder i et meget attraktivt segment understøttet af globale megatrends. Vi er imponeret over den platform som ledelsen sammen med de øvrige ansatte i gruppen har skabt i den nuværende ejerskabsperiode, og vi ser frem til at støtte virksomheden i dens fremtidige udvikling, siger Søren Johansen, partner i Altor Equity Partners.

– Dette er endnu en milepæl for Norican, siger Robert E. Joyce Jr., President og CEO. Med dette opkøb drager vi fordel af Altor’s unikke erfaringsbase med globale ingeniørtunge virksomheder, og samtidig får vi en langsigtet partner til at hjælpe os med at drive Norican fremad i det næste stadie af vores strategiske udvikling. Samtidig med at vi byder Altor velkommen som ny majoritetsejer, ønsker vi også at takke vores tidligere ejer, Mid Europa, for deres bidrag til vores succesfulde samarbejde i de sidste 8 år.

Mid Europa og Accession II Investment Capital Ltd er de sælgende majoritetsejere og efter transaktionen ejer Altor sammen med management 100 % af aktierne. Altor’s fjerde fond lukkede i juli 2014 og Norican er den anden investering i fonden. Fonden er hjemmehørende i Sverige og har et 15-årigt investeringsmandat.

Et bankkonsortium bestående af Nordea, SEB og Swedbank står for gældsfinansieringen.

Transaktionen er betinget af godkendelse fra de relevante myndigheder.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Søren Johansen, Partner, Altor: +45 33 36 73 00

Tor Krusell, Head of Communication, Altor: +46 8 678 91 96

Om Norican:

Norican er en global produktionsvirksomhed med mere end 2.200 ansatte og med hovedkvarter i Taastrup, Denmark. Norican har en mangeårig tradition for innovation, applikationsviden og driftssikkerhed hvor den overordnede målsætning er at optimere kundernes produktivitet og rentabilitet. Under DISA-brandet er Norican den førende globale udbyder af nyskabende støberi teknologier til jern og metal industrien. Norican’s løsninger til overfladebehandling under brandnavnet Wheelabrator udbyder ligeledes et komplet sortiment af udstyr og serviceydelser, som bliver anvendt af virksomheder inden for støberi, bilproduktion, luftfart, energi, marine, jernbane, byggeri m.m. Virksomheden har en diversificeret kundebase, der spænder over mere end 15.000 aktive kunder i mere end 100 lande og fordelt over 30 industrisegmenter. Virksomheden har produktion in Danmark, Kina, Indien, USA, Mexico, Tyskland, Tjekkiet, Polen og Frankrig.
For yderligere information se www.noricangroup.com

Om Altor:

Altor Fondene er kapitalfonde og udgøres af “Altor 2003 Fund” med samlede kapitaltilsagn på EUR 650 millioner, “Altor Fund II” med kapitaltilsagn på EUR 1.150 millioner, “Altor Fund III” med kapitaltilsagn på EUR 2.000 millioner, samt Altor Fund IV med kapitaltilsagn på EUR 2.000 millioner. Altor Fondene rådgives af Altor Equity Partners. Altor Fondene investerer i nordiske virksomheder med fokus på værdiskabelse gennem vækst, strategisk udvikling og operationel forbedring, og har siden stiftelsen i 2003 foretaget over 40 platforminvesteringer og mere end 60 yderligere strategiske tilkøb. Nuværende og tidligere selskaber i Altor Fondene inkluderer Aalborg Industries, Ferrosan, Sonion, Wrist Ship Supply, Carnegie, Lindorff, Meyn, Apotek Hjärtat, Byggmax og Helly Hansen.
For yderligere information se
www.altor.com