Altor sælger Ferrosan Medical Devices til et konsortium bestående af nordiske investorer

Altor Fund III har indgået en aftale om at sælge Ferrosan Medical Devices (”FMD”), en af verdens førende leverandører af gelatine-baserede hæmostatiske produkter, til et konsortium bestående af private investorer. Ferrosan Medical Devices var en del af Ferrosan-gruppen, hvorfra consumer health forretningen blev solgt til Pfizer i 2011. Virksomheden beskæftiger omkring 200 medarbejdere på hovedkontoret i Søborg og produktionsfaciliteten i Stettin, Polen.

"Altor har foretaget massive investeringer i produktudvikling, hvilket i kombination med vores langsigtede partnerskab med Ethicon, har givet FMD mulighed for at vinde markedsandele. I løbet af Altors 11 år lange rejse med selskabet er salget tredoblet”, siger Thomas Kvorning, Director hos Altor Equity Partners og bestyrelsesmedlem i FMD. "Vi er glade for, at FMD nu har fået en ny langsigtet ejer med et stærkt ønske om fortsat at udvikle virksomheden gennem innovation."

"Samarbejdet med Altor har været udbytterigt," siger Henrik Krøis, CEO for FMD. "Altor har vist den nødvendige forståelse for vores industri, som er kendetegnet ved lange produktlivscyklusser. Deres vilje til at investere i virksomheden har været afgørende for at opnå den kraftige vækst vi har oplevet gennem det seneste årti. Jeg glæder mig over vores nye ejere og ser frem til at fortsætte den positive udvikling af vores forretning gennem vores langsigtede partnerskab med Ethicon (Johnson & Johnson)."

Den nye ejer er et konsortium af danske og svenske familiefonde og privatpersoner. Med til at finansiere konsortiet er også to førende danske pensionskasser, Danica Pension og PenSam.

"FMD har over de sidste mange år været en konsistent stærkt performende aktør i branchen," siger Hans-Christian Bødker Jensen, lead investor samt talsmand for investorkonsortiet. "Vi ser frem til at arbejde tæt sammen med ledelsen og medarbejderne i at styrke selskabet yderligere."

Danske Bank og Nykredit Bank leverer senior gældsfinansiering til transaktionen. Danske Bank Corporate Finance har ageret finansiel rådgiver til Altor Fund III.

For yderligere information, kontakt venligst:
Thomas Kvorning, Director hos Altor Equity Partners, +45 33 36 73 05
Tor Krusell, Kommunikationschef hos Altor Equity Partners, 46 70 543 87 47
Henrik Krøis, CEO for Ferrosan Medical Devices, +45 7025 2860

Siden grundlæggelsen har Altor fondene rejst ca. 5,8 mia EUR i samlet kapital. Fondene har investeret over 3,6 mia EUR i mere end 40 virksomheder. Investeringerne er foretaget i mellemstore nordiske virksomheder med det formål at skabe værdi gennem vækstinitiativer og operationelle forbedringer. Blandt de nuværende og tidligere investeringer er Sonion, Carnegie, Norican, Hamlet Protein, Rossignol og Orchid Orthopedic Solutions. For yderligere information besøg www.altor.com.

Om Ferrosan
Medical Devices FMD er en verdens førende leverandører af innovative produkter, som anvendes af læger og sygeplejesker indenfor kirurgi og diagnostik. FMD udvikler og fremstiller bl.a. hæmostatika som anvendes ved operationer til at stoppe blødninger, biopsiapparater samt katetre til regional anæstesi. Nøgleprodukterne er Spongostan® / Surgifoam® og Surgiflo®. FMD har en global partnerskabsaftale med Ethicon (Johnson & Johnson), som er en af verdens førende på markedet for udstyr til human kirurgi. Produktionen er baseret i Søborg samt i Stettin, Polen. Virksomheden beskæftiger ca. 200 medarbejdere. For yderligere information besøg www.ferrosanmd.com.