Odin Equity sælger cleantech-virksomheden Haarslev Industries til Altor

Altor (Altor Fund III GP Limited ) har dd. underskrevet bindende aftale om overtagelse af aktiemajoriteten i Haarslev Industries A/S. Sælgende hovedaktionær er Odin Equity Partners. Haarslev Industries’ administrerende direktør Claus Østergaard Nielsen fortsætter som medejer og som selskabets topchef.

Haarslev Industries blev grundlagt i 1973 og er en cleantech-virksomhed med fokus på fremstilling af procesudstyr til bearbejdning af organiske biprodukter fra eksempelvis slagterier og vandrensningsanlæg. Haarslevs udstyr anvendes i en række forskellige brancher herunder i kød- og fiskemel-industrien samt i miljø- og bio-energisektoren.

Selskabet beskæftiger ca. 600 medarbejdere og har siden Odin Equitys køb i 2006 mere end tredoblet omsætningen til ca. DKK 1,1 mia. i seneste regnskabsår. Haarslev Industries har produktionsfaciliteter i Spanien, Brasilien, Peru og Kina samt i Hårslev på Fyn.

Bernd Petersen, Partner i Odin, udtaler: ”Haarslev Industries er en attraktiv virksomhed med en spændende fremtid. Siden 2006 har Odin og ledelsen i Haarslev Industries samarbejdet aktivt om at transformere og professionalisere selskabet fra en mindre maskinproducent til en global virksomhed med produktion på flere kontinenter og salgsselskaber rundt omkring i hele verden. Det er lykkedes, og vi er meget stolte over den virksomhed, som Altor nu får mulighed for at fortsætte den positive udvikling sammen med”.

Søren Johansen, Partner i Altor Equity Partners, udtaler: ”Haarslev har gennem årene evnet at udnytte sine kompetencer indenfor en spændende industri, således at selskabet i dag nyder en unik førerposition i langt de fleste markeder, hvor det har aktiviteter. Altor ser store muligheder for at udnytte den stærke platform til fortsat at skabe vækst og fremgang for selskabet, til gavn for både kunder og medarbejdere”.

Altors strategi er netop at investere i virksomheder, der er stærkt positioneret i attraktive markeder med forudsætninger for fortsat værdiskabelse.

”Sammen med Haarslev Industries kan Altor gennem tilførsel af kapital og kompetencer bidrage til at accelerere selskabets udvikling yderligere. Altor ser frem til at arbejde sammen med Haarslev-teamet for at realisere selskabets mål,” uddyber Søren Johansen.

Transaktionen forventes gennemført ved udgangen af marts 2012, efter godkendelse af de relevante myndigheder. Parterne ønsker ikke købesummen oplyst.

Altor er blevet rådgivet af William Blair & Co., Kromann Reumert, Deloitte, BCG, COWI og AON samt Asia Base Research, mens Odin er rådgivet af SEB Enskilda, Accura, PwC og AT Kearney.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Søren Johansen, Partner, Altor Equity Partners, +45 40 77 76 17
Bernd Petersen, Partner, Odin Equity Partners, +45 40 17 86 50

Baggrund om de nævnte selskaber:

Om Haarslev
Haarslev Industries er en cleantech-virksomhed med fokus på fremstilling af procesudstyr til bearbejdning af organiske biprodukter fra eksempelvis slagterier og vandrensningsanlæg. Haarslevs udstyr anvendes i en række forskellige brancher herunder i kød- og fiskemel-industrien samt i miljø- og bio-energisektoren. Selskabet samarbejder tæt med kunderne og fokuserer på kvalitet, pålidelighed og holdbarhed, og leverer enkelte maskiner såvel som komplette anlæg. Haarslev blev grundlagt i 1973, og har siden bl.a. opkøbt Sværtek (2003), Atlas-Stord (2006), Tremesa (2008) og senest Flo-Dry (2011), og fremstår i dag som den førende leverandør globalt indenfor de valgte nicher.

Om Altor:
Altor Fondene er kapitalfonde og udgøres af “Altor 2003 Fund” med samlede kapitaltilsagn på EUR 650 millioner, “Altor Fund II” med kapitaltilsagn på EUR 1,150 millioner, samt “Altor Fund III” med kapitaltilsagn på EUR 2,000 millioner. Altor Fondene rådgives af Altor Equity Partners. Altor Fondene investerer i Nordiske virksomheder med fokus på værdiskabelse gennem vækst, strategisk udvikling og operationel forbedring, og har siden stiftelsen i 2003 foretaget over 30 platforminvesteringer og mere end 35 yderligere strategiske opkøb. Nuværende og tidligere selskaber i Altor Fondene inkluderer Aalborg Industries, Ferrosan, Sonion, Wrist Gruppen, Meyn, Piab, Byggmax, Helly Hansen og Carnegie. For yderligere information se www.altor.com

Om Odin:
Odin Equity Partners (”Odin”) er et partnerdrevet og uafhængigt investeringsselskab beliggende i Danmark. Odin blev grundlagt af Esben Bay Jørgensen, Jesper Wadum Nielsen og Bernd Petersen i 2005 med fokus på majoritetsinvesteringer i mindre og mellemstore virksomheder med en omsætning på DKK 200 – 1.000 millioner. Odin administrerer i dag over DKK 2,5 milliarder og har igennem årene investeret i en række danske og svenske produktions- og servicevirksomheder. Odins målsætning er, at skabe langsigtet værdi i vores selskaber via strategiske tilkøb, operationelle forbedringer og en professionalisering af ledelsesstrukturen. For yderligere information se www.odinequity.dk