Amadeus gennemfører erhvervelse af Navitaire

- Amadeus øger sin tilstedeværelse i segmentet for lavpris- og hybridselskaber med en transaktion til en værdi af USD 830 mio.
Ca. 550 medarbejdere, herunder den øverste ledelse, fortsætter i Amadeus
- Navitaire har en global kundeportefølje på mere end 50 flyselskaber
Transaktionen har opnået alle de nødvendige juridiske godkendelser

Madrid, den 2. februar 2016. Amadeus har i dag offentliggjort, at selskabet har taget det sidste skridt i erhvervelsen af Navitaire fra Accenture, en transaktion til en værdi af USD 830 mio.

Erhvervelsen markerer et vigtigt skridt for Amadeus ind i flyindustriens lavpris- og hybridsegmenter, hvor Navitaire leverer indtægtsskabende og omkostningsreducerende løsninger inden for reservationer, tillægssalg, loyalitet, indtjeningsstyring, regnskabsaflæggelse og softwareløsninger til håndtering af store mængder data til en global portefølje på mere end 50 operatører.

“Erhvervelsen af Navitaire er et vigtigt skridt for Amadeus, som bidrager til at udvide vores produktportefølje og knowhow i flyindustrien,” udtaler Luis Maroto, President & CEO hos Amadeus. “Flyindustrien bliver stadig mere kompleks med forskellige flyselskaber, der betjener bestemt passagersegmenter, og med et stigende overlap mellem lavpris og full service. Med kombinationen af Amadeus' og Navitaires teknologi og erfaringer opnår vi en position, hvor vi bedre vil kunne opfylde alle vores kunders behov.”

“Navitaires kultur passer perfekt til Amadeus, da begge virksomheder har den samme tankegang omkring produkterne og mange års indgående erfaring fra flyindustrien,” udtaler Julia Sattel, Senior Vice President, Airline IT hos Amadeus. “Men der er også forskelle, og jeg tror, at begge virksomheder har meget at lære af hinanden. Over tid, i takt med at vi lærer hinanden bedre at kende, vil der helt sikkert være synergier, som vores kunder vil kunne drage fordel af.”

Navitaire bliver en særskilt forretningsenhed i Amadeus’ Airline IT-enhed med David P. Evans, nuværende CEO hos Navitaire, i spidsen. Amadeus bevarer den erhvervede virksomheds brand under navnet ‘Navitaire, an Amadeus company’.

Navitaires portefølje af produkter og løsninger til lavprissegmentet er et perfekt supplement til produktsortimentet under Amadeus’ Altéa Suite, der overvejende leveres til full-service-selskaber, og giver Amadeus mulighed for at levere sine produkter til en bredere gruppe af flyselskaber. Amadeus forventer at markedsføre og sælge de to produktporteføljer hver for sig og vil fortsat investere i begge platforme, hvilket vil styrke såvel de enkelte tjenester som funktionaliteten for alle typer af flyselskaber. Amadeus er overbevist om, at virksomheden med erhvervelsen vil kunne forbedre konnektiviteten mellem forskellige flyselskaber inden for den samme flykoncern eller -sammenslutning, og at funktionaliteten på de to platforme vil styrke hinanden gensidigt.

Som led i erhvervelsen vil ca. 550 medarbejdere hos Navitaire, herunder den øverste ledelse, blive overført til Amadeus med omgående virkning.

Amadeus’ erhvervelse af Navitaire har nu opnået alle de nødvendige juridiske godkendelser, herunder fra konkurrencemyndighederne i USA, Europa og Brasilien.

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Amadeus er en førende leverandører af avancerede tekniske løsninger til rejsebranchen på verdensplan. Kundegrupper omfatter operatører (flyselskaber, hoteller, jernbaneselskaber, færgeselskaber m.fl.), forhandlere (rejsebureauer og hjemmesider) og købere (virksomheder og erhvervsrejsebureauer).

Amadeus-koncernen beskæftiger ca. 13.000 medarbejdere over hele verden, fordelt på centralkontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (udvikling) og Erding (operativ virksomhed) samt 71 lokale organisationer verden over.

Amadeus bygger på en transaktionsbaseret forretningsmodel.

Amadeus er noteret på den spanske aktiebørs under børskoden ”AMS. MC” og indgår i indekset IBEX 35.

For yderligere information om Amadeus, gå ind påwww.amadeus.com/sca og på bloggen www.amadeus.com/blog.