Amadeus lancerer banebrydende bagageopfølgningssystem med Icelandair

Med det nye system vil Icelandair kunne eliminere en del af de store omkostninger til bagagehåndtering. Den fuldt ud automatiserede løsning, som udvikles i samarbejde med Amadeus, forbedrer både præcision og hastighed ved bagagehåndteringen, hvilket sikrer en hurtigere turnaround og afgangstider for berørte fly.

5. februar 2014: Amadeus indleder samarbejde med Icelandair, som flyver til 31 destinationer i Europa, USA og Canada. I fællesskab ønsker man at udvikle et bagageopfølgningssystem, Amadeus Airport BRS, der gør det muligt automatisk at læsse, spore og håndtere bagage i realtid. Det er planen, at Icelandair skal gå i gang med at anvende løsningen medio 2014 for samtlige fly verden over med central administration fra Keflavik International Airport.

Løsningen, som er helt integreret med andre løsninger i Amadeus Airport IT og med platformen Altéa DCS, vil forenkle nuværende bagageprocesser, eftersom alle data, der er nødvendige for bagageopfølgningssystemet, vil være tilgængelige gennem en brugervenlig grænseflade, der er koblet til Amadeus' datacenter.

Størstedelen af personalet i marken benytter i dag teletype-meddelelser til bagagehåndteringen. Det indebærer, at der skal sendes et stort antal digitale meddelelser frem og tilbage for blandt andet at kunne tjekke ind, spore og læsse bagage. Med Amadeus Airport BRS bliver disse meddelelser overflødige, og omkostningerne kan reduceres væsentligt.

– Amadeus bagageløsning er en win-win for alle. Den vil ikke kun reducere vores store omkostninger til teletype-systemet, men vil også betyde en i princippet fejlfri bagagehåndtering takket være den fuldt ud automatiserede løsning. Passagererne får en endnu mere punktlig og hurtig bagagelevering, samtidigt med at personalet i marken får et mere effektivt og brugervenligt system, fortæller Ástþór Ingason, Vice President, Ground Operations hos Icelandair.

– Vores BRS-løsning kommer til at tilbyde vigtig bagagefunktionalitet i en enkel plug-and-play-applikation, udtaler John Jarrell, Head of Airport IT hos Amadeus. Løsningen giver betydelige besparelser, hvad angår tid og omkostninger, og ikke kun for Icelandair, men for hele lufthavnens økosystem. Vi er overbevist om, at dette blot er startskuddet til løsningens succes, og vi ser frem til at udvikle den yderligere med værdifuld feedback fra vores første kunde.

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia
jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er en førende leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejsebranchen på verdensplan. Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (flyselskaber, hoteller, jernbaneselskaber og færgeselskaber m.v.), rejsebureauer (fysiske og internetbaserede) samt rejsekøbere (virksomheder og forretningsrejsebureauer).

Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.000 medarbejdere fordelt på Madrid (koncernledelse og markedsføring), Nice (udvikling) og Erding (drift) samt 71 lokale Amadeus-virksomheder verden over.

Amadeus bygger på en transaktionsbaseret forretningsmodel. I 2012 havde virksomheden indtægter på 2.910 millioner EUR og en EBITDA på 1.108 millioner EUR.

Amadeus er noteret på den spanske aktiebørs under børskoden "AMS.MC" og indgår i indekset IBEX 35.

Læs mere om Amadeus på www.amadeus.com/sca