• Amadeus/

Amadeus lancerer vision om nyt globalt økosystem der skal hjælpe flyselskaberne med at øge deres indtægter med 760 milliarder kroner pr. år

Visionen understøttes af udviklingen af et nyt Global Merchandising System med fokus på rejsende og af Amadeus' handel- og distributionssystem, som med fuld integration over Amadeus Altéa PSS Suite tilbyder en individuel kundevisning og helhedsoplevelse for rejsende.

Amadeus har med markedsførende teknik – der tager passageren fra søgning til bestilling, fra check-in til lufthavn og fra bagageudlevering til hotel – unikke forudsætninger for at lede branchens udvikling.

24. oktober 2014: Amadeus lancerer i dag sin vision om et globalt økosystem med fokus på rejsende til rejsebranchen, som imødekommer behovene fra et komplekst og konstant skiftende miljø for køb af rejser, og som åbner op for mere end 760 milliarder DKK pr. år i yderligere indtægter for rejseselskaber frem til 2020*.

Det voksende udbud af produkter og tjenester i rejsebranchen samt spredningen af kanaler repræsenterer en vigtig mulighed for flyselskaberne for at øge indtægter og lønsomhed. Brancheberegninger viser, at flyselskaber allerede tjener omkring 290 milliarder kroner i årlige indtægter ved at sælge tillægstjenester, primært gennem egne kanaler. Amadeus' rapporter viser, at disse indtægter kan øges med ca. 310 milliarder kroner til 2020 ved at indføre en omnikanalstrategi – en kanalstrategi tilpasset efter kundernes adfærd – for dette tillægssalg. Nye tekniske innovationer i branchen kan derudover betyde, at flyselskabernes indtægter øges med yderligere ca. 450 milliarder kroner pr. år inden for samme tidshorisont.

Amadeus tror, at dette vil kunne opnås gennem åbne, intelligente og dynamiske systemer samt personlige tilbud i hele rejsekæden og alle kanaler. Med et dybdegående samarbejde på tværs af hele rejsebranchen vil der skabes nye forretningsmuligheder. Ved at samle leverandører og øvrige brancheaktører ved hver nøgledel af den rejsendes rejse, er det muligt at indsamle unikke kundeindsigter med henblik på at kunne levere tilbud og tjenester, som er personlige og relevante.

“Den globale rejsebranche og forbrugernes oplevelse af den ændres så dramatisk, at der er behov for en grundlæggende ændring af den måde, rejser sælges på og hvordan de rejsende får tilbudt dem,” fortæller Luis Maroto koncernchef for Amadeus.

”Med Amadeus' erfaring og brancheindsigter, vores uovertrufne satsninger inden for forskning og udvikling samt globale netværk af kunder står vi i en unik position til at samle hele rejsebranchen i ét globalt økosystem, der vil medføre store fordele og værdi for både flyselskaber og rejsende.”

Bag Amadeus' vision ligger tre nøgleelementer:

1. Udvikling og udrulning af et nyt Global Merchandising System, der gør det muligt for flyselskabet at skabe dynamiske og relevante kundetilbud gennem alle salgssteder og kanaler, direkte eller indirekte uanset enhed.

2. Udvikling af Amadeus' handels- og distributionssystem for effektivt at kunne levere forbedret indhold fra flyselskaberne på salgsstedet, enten i den direkte eller indirekte kanal.

3. Komplet integration af både det nye Global Merchandising System og Amadeus handels- og distributionssystem med Amadeus Altéa PSS Suite med henblik på at levere en ensartet brugeroplevelse gennem alle berøringspunkter i rejseprocessen, herunder service, levering, håndtering af afbrydelser, billettering og betaling.

Amadeus Global Merchandising System vil styrke branchens allerede brede portefølje af produkter og tjenester, hvilket inkluderer markedets mest anvendte PSS Amadeus Altéa såvel som branchens største distributionsplatform og e-handelsløsninger, som i dag benyttes af 110 flyselskaber verden over. Sammen med de effektive Travel Intelligence-værktøjer, kompetente konsulenter og kapacitetstjenester, bogføring af indtægter i realtid og loyalitetsløsninger vil Amadeus Global Merchandising System revolutionere branchen og give både leverandører og kunder et ensartet tilbud inden for rejseoplevelsen.

*Kilde: Amadeus har samlet branchedata fra kilder, som inkluderer IATA og Frost & Sullivan samt egenejet research.

For mere information: http://www.amadeus.com/130by2020

White paper med flere oplysninger om udviklingen af airline merchandising: http://www.amadeus.com/blog/10/10/evolution-airline-merchandising/

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus er en førende leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejsebranchen på verdensplan. Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (flyselskaber, hoteller, jernbaneselskaber og færgeselskaber m.v.), rejsebureauer, rejse-relaterede hjemmesider samt virksomheder.

Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.000 medarbejdere fordelt på Madrid (koncernledelse), Nice (udvikling) og Erding (drift) samt 71 lokale Amadeus-afdelinger verden over.

Amadeus bruger en transaktionsbaseret forretningsmodel. I 2012 havde virksomheden indtægter på 3.103,7 millioner EUR og en EBITDA på 1.188,7 millioner EUR.

Amadeus er noteret på den spanske aktiebørs under børskoden "AMS.MC" og indgår i indekset IBEX 35.

Læs mere om Amadeus på www.amadeus.com/sca