BeNe Rail International og Amadeus udvikler fælles IT-platform til togsektoren

• BeNe Rail International outsourcer sit IT-distributionssystem til Amadeus.

• En af gevinsterne for BeNe Rail International er en forbedret kundetilfredshed i kraft af øget fleksibilitet og præstationsevne.

• Amadeus' IT-platform til togsektoren tilbyder alle nye deltagere funktioner som shopping, reservation og billethåndtering.

4. juni 2014: BeNe Rail International (BeNE RI), et joint venture mellem NS og SNCB/NMBS[1], har indgået et langsigtet strategisk IT-partnerskab med Amadeus for at udvikle en ny IT-platform til togsektoren. Den nye platform bliver en del af Amadeus' løsning Total Rail og er bygget over en "community-model", hvor en tredjepart med IT-ekspertise – Amadeus – udvikler og hoster applikationer, som flere togselskaber kan bruge i fællesskab for at få glæde af synergier.

Platformen er en heldækkende løsning for togrejsende i Europa. Løsningen hostes og drives fra Amadeus' datacenter i Erding i Tyskland og gør det muligt for BeNe RI at bevare kontrollen over deres individuelle distributionsstrategier og kanaler. Det giver en række fordele, såsom øget fleksibilitet og præstationsevne, med det formål at øge kundetilfredsheden. Udrulningen af platformen hos BeNe RI sker i flere faser i de kommende år.

BeNe RI er sammen med sin eksisterende kunde CFL lanceringspartner for den nye platform. Total Rail omfatter Amadeus' distributionsløsning – som bygger på flere kanaler og leverandører – til rejsebureauer, virksomheder, stationer og kundekontaktcentre. Den heldækkende IT-løsning bruges til at håndtere tidsplaner, billetpriser og inventering samt shopping, reservation, billettering, eftersalg, betaling, rapportering og eventuel refundering.

– Platformen vil skabe nye muligheder for os, da vi arbejder på at styrke vores distribution med indhold fra de operatører, vi samarbejder med, siger Arnold De Brauwer, President hos BeNe RI. Med platformen skal vores kunder kun benytte én og samme togløsning til alle deres behov. Det bliver også muligt for os at finjustere vores udbud af tjenester med dedikerede ressourcer og gøre de rejsende endnu mere tilfredse.

– Amadeus har haft stor succes med deres løsninger i Altéa-suiten, som er blevet udviklet til flyselskaber i samarbejde med lanceringspartnere, og vi er overbeviste om, at vi kan opnå samme succes inden for togsektoren, siger Thomas Drexler, Director Rail & Ground Travel hos Amadeus. Vi er stolte over at stå for driften af BeNe Rails IT- og distributionsplatform, som styrker vores forpligtelse om at blive en væsentlig IT-partner for togbranchen. BeNe Rail er en innovativ aktør i en historisk traditionel industri, hvilket har givet dem fleksibilitet til at fokusere på deres kernevirksomhed og deres kunder. Vi glæder os til at byde andre togselskaber velkomne på vores nye platform.

[1] NS: de hollandske jernbaner, SNCB/NMBS: de belgiske jernbaner, CFL: jernbanerne i Luxembourg

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Amadeus er en førende leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejsebranchen på verdensplan. Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (flyselskaber, hoteller, jernbaneselskaber og færgeselskaber m.v.), rejsebureauer, rejse-relaterede hjemmesider samt virksomheder.

Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.000 medarbejdere fordelt på Madrid (koncernledelse), Nice (udvikling) og Erding (drift) samt 71 lokale Amadeus-virksomheder verden over.

Amadeus bruger en transaktionsbaseret forretningsmodel. I 2012 havde virksomheden indtægter på 3.103,7 millioner EUR og en EBITDA på 1.188,7 millioner EUR.

Amadeus er noteret på den spanske aktiebørs under børskoden "AMS.MC" og indgår i indekset IBEX 35.

Læs mere om Amadeus på www.amadeus.com/sca