easyJet og Amadeus gør det lettere at booke lavprisfly

easyJet er det første flyselskab til at benytte sig af Amadeus’ omfattende forbedringer, der gør det lettere for rejsebureauer at booke lavprisfly. Forbedringerne effektiviserer rejsebureauernes arbejde, samtidig med at de vil bidrage til at øge antallet af bookinger hos easyJet.

Stockholm, den 16. september, 2013: easyJet, Storbritanniens største flyselskab, og Amadeus, en førende leverandør af teknologiske løsninger til den globale rejseindustri, lancerer systemforbedringer, som gør det muligt for rejsebureauer verden over at booke lavprisfly med samme bookingflow, som det, de kender fra de traditionelle flyselskaber.

easyJet er først til at blive et såkaldt ”light ticketing”-flyselskab i Amadeus’ system, hvilket indebærer en betydelig forbedring af den måde, hvorpå rejsebureauerne får adgang til, booker og yder service, når de sælger flybilletter med easyJet. Det nye, opgraderede system forventes at medføre et større antal bookinger gennem den nye funktionalitet for prissætning, billettering og booking, som har samme udseende og brugerflade som for de traditionelle og nationale flyselskaber.

Det traditionelle flow for shopping, booking og back-office vil nu for første gang blive kombineret med dynamiske billetpriser i realtid og et fuldt udbud af tillægstjenester gennem easyJets XML-tilslutning med Amadeus. Det vil give virksomheder, som anvender Amadeus, endnu bedre adgang til easyJets udbud end tidligere.

Den nye funktionalitet bliver tilgængelig på det skandinaviske marked i slutningen af året.

Nøglefunktionaliteter:

Større fleksibilitet: Agenter kan nu anvende det almindelige arbejdsflow for prissætning og ændre passageroplysninger for fly og tjenester med easyJet på præcis samme måde, som når de booker hos et traditionelt flyselskab.

Fuld integration af mid- og back-office samt salgsrapportering: Bookinger med easyJet vil blive integreret fuldt ud i agentens interne og eksterne rapportering. Forbedringen gør det lettere at hente et billetnummer frem, der fungerer som et ID-nummer under udfærdigelsesprocessen, og gør agentens arbejde meget lettere. Det betyder, at back-officesystemet vil kunne tilpasses mere effektivt på præcis samme måde som for flyselskaber, der har et heldækkende servicetilbud.

Smidig adgang til bookingen: Rejseagenter kan få adgang til easyJets indhold gennem de almindelige displays Neutral Availability og Schedule sammen med alle andre flyselskaber på en enkelt skærm.

– easyJets mål er at levere værdi og effektivitet til rejseagenter og deres erhvervskunder ved at gøre det lettere at søge, booke og sælge easyJets flybilletter, siger Andrew Hodges, Director for Sales, Distribution and Business hos easyJet. At arbejde med rejseagenter på den mest effektive måde er en grundlæggende del af vores servicestrategi for forretningsrejsemarkedet, som har højere avancer. At vi nu bliver et light ticketing-flyselskab hos Amadeus er et vigtigt skridt, når vi taler om at øge agenternes brug og booking af easyJet.

– easyJet og Amadeus har haft et tæt samarbejde siden 2007, og det er dejligt at se, at det tætte forhold nu giver grobund for flere fordele for rejsebureauer og rejseagenter, siger Jesper Söderström, adm. direktør hos Amadeus Scandinavia. Ved at udvide og standardisere bookingflowet for light ticketing-flyselskaber er det nu muligt for rejseagenter at booke billetter på en mere effektiv måde, hvilket uden tvivl vil få antallet af bookinger til at stige. Dette er endnu et eksempel på, hvordan Amadeus samarbejder med flyselskaber og rejsebureauer for at tilpasse sine løsninger til deres specifikke behov.

easyJet var det første lavprisflyselskab, der blev tilsluttet til Amadeus gennem en XML-løsning i 2007. I dag kan mere end 65 lavpris- og hybridflyselskaber bookes gennem Amadeus via XML eller de almindelige distributionsløsninger, og antallet af lavprisbookinger er steget med næsten 26 procent i første halvdel af 2013.

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Om easyJet
easyJet er Europas førende flytransportnetværk i kraft af selskabets førende tilstedeværelse på Europas 100 vigtigste ruter og i Europas 50 største lufthavne.

easyJet flyver med mere end 200 fly på mere end 600 ruter mellem 130 lufthavne i 30 lande. Mere end 300 millioner europæere bor inden for en times kørsel fra en lufthavn, som easyJet beflyver, hvilket er mere end de tilsvarende tal for noget andet flyselskab.

easyJet tager bæredygtighed alvorligt. Flyselskabet investerer i den seneste teknologi, driver en effektiv virksomhed og fylder de fleste af sine sæder, hvilket betyder, at CO2-udledningen fra en passager hos easyJet er 22 procent lavere end for en passager hos et traditionelt flyselskab, hvis samme fly benyttes på den samme rute.

Amadeus er en førende leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejsebranchen på verdensplan. Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (flyselskaber, hoteller, jernbaneselskaber og færgeselskaber m.v.), rejsebureauer (fysiske og internetbaserede) samt rejsekøbere (virksomheder og forretningsrejsebureauer).

Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.000 medarbejdere fordelt på Madrid (koncernledelse og markedsføring), Nice (udvikling) og Erding (drift) samt 71 lokale Amadeus-virksomheder verden over.

Amadeus bygger på en transaktionsbaseret forretningsmodel. I 2012 havde virksomheden indtægter på 2.910 millioner EUR og en EBITDA på 1.108 millioner EUR.

Amadeus er noteret på den spanske aktiebørs under børskoden "AMS.MC" og indgår i indekset IBEX 35.

Læs mere om Amadeus på www.amadeus.com/sca