Fornyet distributionsaftale mellem Amadeus og easyJet

Stockholm, 24. november 2011 – Den førende transaktionsbehandler og leverandør af tekniske løsninger til rejsebranchen, Amadeus, har indgået en udvidet distributionsaftale med easyJet. Aftalen indebærer øget funktionalitet og forbedrer bookingprocessen for easyJet hos alle de rejsebureauer, som bruger Amadeus.

- I de senere år har easyJet haft stor succes på det europæiske marked for forretningsrejsende. Vi havde en million flere forretningsrejsende i fjor end året før, og de udgør nu mere end ni millioner om året, fortæller Catherine Lynn, forretningsområdechef for kunder og indtægter hos easyJet.

- Nu vil stadig flere agenter og købere af forretningsrejser kunne booke rejser med os, og den forbedrede funktion betyder også, at processen bliver lettere, fortsætter Catherine Lynn. Denne aftale viser, hvor vigtig en rolle GDS-systemet og rejsebureauerne spiller på markedet for forretningsrejser. Det giver os mulighed for at øge vores markedsandel ved hjælp af systemets fordele.

- Vi er meget tilfredse med den nye langsigtede aftale med easyJet og ser frem til at forbedre vores produkt Amadeus Ticketless Access endnu mere for at gøre det endnu enklere for rejsebureauerne at booke rejser med easyJet, siger David Doctor, markedschef for distribution hos Amadeus.

Aftalen mellem easyJet og Amadeus er en fornyelse af et vigtigt samarbejde, som blev indledt allerede i 2007, da virksomhederne indgik en distributionsaftale, som gjorde flyselskabets utbud tilgængelige for rejsebureauer, som bruger Amadeus GDS. Lavprisselskabet vil derfor også i fremtiden være et vækstområde for Amadeus. Antallet af bookinger hos lavprisselskaberne steg med 18 procent på årsbasis i 3. kvartal hos de rejsebureauer, som bruger Amadeus. Væksten ligger på linje med den seneste udvikling baseret på tal fra september, som viste en årlig stigning på 20 procent. I indeværende år har Amadeus allerede forbedret adgangen til indholdet hos yderligere ni lavpris- og hybridflyselskaber. Dermed kan der nu bookes rejser hos i alt 70 lavprisselskaber gennem Amadeus.

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Anna Knowles
easyJet Press Office
E-mail: press.office@easyJet.com

Amadeus er den førende transaktionsbehandler og leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejse- og turistindustrien på globalt plan.

Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (f.eks. flyselskaber, hoteller, togselskaber, færgeselskaber og lign.), rejsesælgere (rejsebureauer og websteder) og rejsekøbere (virksomheder og individuelle rejsende).

Koncernen driver en transaktionsbaseret forretningsmodel og behandlede i 2010 mere end 850 mia. rejsetransaktioner.

Amadeus har hovedkontorer i Madrid (virksomhedens hovedsæde og marketing), Nice (udvikling) og Erding (drift – databehandlingscenter) og regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsplan leverer Amadeus sine kundetjenester gennem 73 lokale Amadeus-forretningsorganisationer, der dækker 195 lande.

Amadeus er noteret på børserne i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia og handles under børskoden “AMS.MC”. I 2010 havde virksomheden en omsætning på EUR 2.683 mio. og en EBITDA på EUR 1.015 mio. Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.270 medarbejdere i hele verden og har 123 nationaliteter repræsenteret på sine hovedkontorer.

For flere informationer, klik ind på www.amadeus.com/sca.

About easyJet
easyJet operates Europe's No. 1 air transport network with a leading presence on Europe's top 100 routes and at Europe's 50 largest airports.

easyJet flies on more than 580 routes between 130 airports in 30 countries. More than 300 million Europeans live within one hour's drive of an easyJet airport, more than any other airline.

The airline takes sustainability seriously. easyJet invests in the latest technology, operates efficiently and fills most of its seats which means that an easyJet passenger's carbon footprint is 22% less than a passenger on a traditional airline, flying the same aircraft on the same route.