Icelandair og Amadeus forlænger samarbejdet til 2022

Aftalen omfatter hele CMS-platformen Altéa og fritstående centrale it-løsninger.

Stockholm, den 22. maj 2012: Amadeus, den førende transaktionsbehandler og leverandør af teknologiske løsninger til rejseindustrien, nyder fortsat tillid som it-partner for Islands nationale flyselskab, Icelandair.

Den nye aftale strækker sig over ti år og omfatter centrale it-løsninger, herunder hele CMS (Content Management System)-platformen Altéa til bookinger samt Inventory og Departure Control. Aftalen omfatter også flere af Amadeus’ løsninger til onlinesalg, herunder Revenue Management Solution, e-Ticket Server og e-Commerce Suite.

Icelandair vil benytte Amadeus’ EMD Server til håndtering af IATA’s standardformularer, Electronic Miscellaneous Documents, der sikrer effektiv håndtering og gennemførelse af alle funktioner i forbindelse med salget af tillægstjenester. Flyselskabet har også besluttet at anvende Amadeus Ancillary Services, en ledende løsning til salg af tillægstjenester igennem flere kanaler.

– Tillægstjenester bliver stadig mere almindelige da de gør det muligt for flyselskaberne at fokusere mere på tjenester hvilket bidrager til at udvide produktsortimentet og styrke varemærket end pris, siger Jesper Söderström, administrerende direktør for Amadeus Scandinavia.

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Om Icelandair
Icelandair er Islands største flyselskab og blev grundlagt i 1937. Flyselskabet flyver direkte til og fra Island til 9 storbyer i Nordamerika og 22 destinationer i Skandinavien, Storbritannien og Europa med gode forbindelser via basen på Island for passagerer, der rejser over Atlanten.

Amadeus er den førende transaktionsbehandler og leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejse- og turistindustrien på globalt plan.

Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (f.eks. flyselskaber, hoteller, togselskaber, færgeselskaber og lign.), rejsesælgere (rejsebureauer og websteder) og rejsekøbere (virksomheder og individuelle rejsende).

Koncernen driver en transaktionsbaseret forretningsmodel og behandlede i 2011 mere end 947 millioner rejsetransaktioner.

Amadeus har hovedkontorer i Madrid (virksomhedens hovedsæde og marketing), Nice (udvikling) og Erding (drift – databehandlingscenter) og regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsplan leverer Amadeus sine kundetjenester gennem 73 lokale Amadeus-forretningsorganisationer, der dækker 195 lande.

Amadeus er noteret på børserne i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia og handles under børskoden “AMS.MC”. I 2010 havde virksomheden en omsætning på EUR 2.712 millioner og en EBITDA på EUR 1.039 millioner. Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.000 medarbejdere i hele verden og har 123 nationaliteter repræsenteret på sine hovedkontorer.

For flere informationer om Amadeus, klik ind på www.amadeus.com/sca