Ny løsning fra Amadeus forenkler tilbagebetaling af flybilletter

Amadeus lancerer Amadeus Ticket Changer Refund, som gør tilbagebetalingsprocessen for flybilletter væsentligt nemmere. Løsningen reducerer den tid, det tager at håndtere en tilbagebetaling, fra 15-30 minutter til under ét minut.

Stockholm, 12. december 2013: I 2009 forenklede Amadeus processen til ændring af flybilletter gennem tjenesten Amadeus Ticket Changer (ATC), som i dag benyttes af stort set alle Amadeus' kunder. Nu udvides porteføljen med Amadeus Ticket Changer Refund (ATC Refund): Et komplet, automatiseret beregningsværktøj, der forenkler og letter tilbagebetalingsprocessen for flybilletter. Værktøjet giver store produktivitetsfordele på samme måde som ATC gør for ændring af flybilletter.

– Helt op til 5-10 procent af alle udstedte flybilletter tilbagebetales. De nuværende tilbagebetalingsprocesser er komplicerede, tidskrævende og skaber ofte frustration hos rejsebureauerne. En manuel håndtering medfører risiko for fejl, hvilket kan øge antallet af ADM – det vil sige krav fra flyselskaber ved en fejlberegning – og dermed indebære mistede indtægter, forklarer Annabeth Bergqvist, markedschef på Amadeus Scandinavia.

Lanceringen af ATC Refund indebærer, at Amadeus er den første IT-leverandør i rejsebranchen, som tilbyder automatiserede tilbagebetalinger for alle flyselskaber, der bruger branchestandarden for frivillige tilbagebetalinger (ATPCO). Denne standard følges allerede af en række flyselskaber og ved at benytte ATC Refund – som beregner billetpris, skatter og afbestillingsgebyr – sikres det, at tilbagebetalingerne er transparente og korrekte.

ATC Refund kræver minimal uddannelse og er nemt at bruge. En tilbagebetalingstransaktion kan afsluttes med blot to trin, hvilket mindsker administrationstiden for en tilbagebetaling fra 15-30 minutter til under et minut.

ATC Refund er tilgængelig via Amadeus Selling Platform og Amadeus Web Services.

For mere information om ATC Refund se her.

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Amadeus er en førende leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejsebranchen på verdensplan. Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (flyselskaber, hoteller, jernbaneselskaber og færgeselskaber m.v.), rejsebureauer (fysiske og internetbaserede) samt rejsekøbere (virksomheder og forretningsrejsebureauer).

Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.000 medarbejdere fordelt på Madrid (koncernledelse og markedsføring), Nice (udvikling) og Erding (drift) samt 71 lokale Amadeus-virksomheder verden over.

Amadeus bygger på en transaktionsbaseret forretningsmodel. I 2012 havde virksomheden indtægter på 2.910 millioner EUR og en EBITDA på 1.108 millioner EUR.

Amadeus er noteret på den spanske aktiebørs under børskoden "AMS.MC" og indgår i indekset IBEX 35.

Læs mere om Amadeus på www.amadeus.com/sca